Leentje,
ik heb vorig jaar bij de grote droogte niet gesproeid (het heeft hier toen bijna niet geregend op 2 maanden), en het was nog later op het jaar (meer zon). Dit was mijn conclusie =
- 1 heester verloren in pot, omdat ik die absoluut te weinig had gesproeid. Als die in volle zon staan, zeker elke dag sproeien. Ik heb ze nu in de schaduw gezet en nu geef ik ze om de andere dag een beetje water. Tot nu toe geen problemen.
- grote problemen met mijn beukenhaag. Een tiental van mijn beuken begon blad te verliezen of had "gebrand" blad. Ik heb serieus water mogen geven om die haag te redden. Preventief heb ik einde vorig jaar mijn haag gemulcht om minder verdamping te hebben van water in droge periodes. Tot op heden geen problemen met mijn haag dit jaar,
- het gazon = tja, er is toch veel gras kapot gegaan, het probleem is dat de onkruiden dikwijls meer resistent zijn tegen de droogte. Daarom zou ik toch aanbevelen om de droge stukken van uw tuin stelmatig een beetje water te geven om uw gras niet te laten voorbij steken door onkruid. Dikwijls zal je zien dat de meer vochtige delen van uw tuin geen tot bijna geen water nodig hebben. Het is toch nuttig om de droge delen te leren ontdekken.
- water gift doe je best 's avonds ... als het verdampingseffect t.g.v. hoge temperaturen wat minder is.
Dus opletten - als je naar uw gazon zit te staren, de rest niet uit het oog verliezen !
ps = het heeft hier vandaag wel aardig wat geregend ...