Neen neen niet afgehaakt hoor maar het ging gisteren een beetje te snel in deze soms hevige discussie om op alle relevante punten in te pikken. Nu heb ik de tijd gehad om alles eens rustig te herlezen.
Dit is een forum voor tuin liefhebbers en particuliere tuinders dus ik aanvaard dat het eerste en belangrijkste advies het veranderen van de (mijn) mentaliteit ten overstaan van het gebruik van chemische middelen is. Als ik die fotos zie ben ik natuurlijk jaloers en begrijp ik wel dat het zeker zonder kan.
Alternatieven zijn er inderdaad volop, al zijn sommigen daarvan voor mij op dit moment niet haalbaar.
(omwille van financiele redenen, het niet kunnen of willen meer tijd vrij te maken,...)
Waar jullie absoluut een punt hebben is dat het grijpen naar deze middelen in de amateurtuin een teken van gemakszucht is.
Het leren apprecieren van de gedane manuele arbeid is een traag proces waar ik in tegenstelling tot de ervaren rotten hier nog niet volledig aan toe ben.
Het grootste deel van de tuin is gazon en daar boek ik inderdaad resultaten door gewoon regelmatig te maaien en van die ronde platte distels en paardenbloemen manueel uit te doen. In de perken beginnen de aanplantingen dit jaar pas echt goed te groeien en door de worteldoek en bodembedekker zijn de meeste onkruiden verleden tijd. (buiten zo een klimplant met witte bloempjes)
Het probleem situeert zich in de vrij lange oprit die niet meer in gebruik is en de aansluitende tuinpaden langs het huis tot achter in de tuin. Het zijn kasseien die er misschien al 50 jaar liggen maar met brede voegen tussen waar enorm veel onkruid groeit. Ook de stroken naast de oprit zijn problematisch.
Na 2 weken geleden alles proper gemaakt te hebben tussen die voegen en naast die oprit (verschrikkelijk langdradig en rugbrekend werk) blijken er nu massaal veel nieuwe kleine onkruidjes te groeien.
Dit was blijkbaar zeer ontmoedigend voor mij dus besloot ik terug te grijpen naar wat ik tijdens mijn studies geleerd heb: chemie! Na wat opzoekingswerk wou ik hier praktisch advies vragen over het gebruik van een bodemherbicide.
Het alternatief dat de meeste onwetende tuinders zouden doen is gewoon naar den brico of aveve lopen en daar een combinatiepreparaat kopen en dubbel zo geconcentreerd als op de verpakking staat beginnen sproeien zodat het zeker werkt... Dus ik leer wel degelijk van dit forum
.
Een brander lijkt mij een mogelijk alternatief voor tussen de kasseien maar boezemt mij een beetje schrik in. Voor ik er een zou gaan kopen ga ik eens horen of je bij boels zo ene kunt huren om eens te testen. Om de hoeveel tijd moet je dat branden herhalen? En maakt dat niet veel vuiligheid(roet,asse)?
In de stroken naast de oprit (tussen bomen,struiken en naast beek) heb ik mij al neergelegd dat het gebruik van gif geen goed idee is. Oplossing lijkt mij gewoon de bosmaaier te blijven gebruiken.(al ben ik daar niet heel handig mee)
Anderzijds is het beginnen roepen van VERGIF VERGIF bij het vernoemen van een herbicide ook geen correcte reactie. Ik denk persoonlijk dat er nog veel misvattingen bestaan over herbicides.
Bij het correct gebruik door een geinformeerde persoon is er in principe geen enkel direct gevaar voor zijn gezondheid en die van zijn omgeving. Dit helemaal gaan argumenteren lijdt ons te ver maar neem maar aan dat de overheden het gebruik zouden verbieden of ten minste extra verplichte beschermingsmaatregelen zouden opleggen voor gemeentepersoneel en andere personen die beroepsmatig bepaalde herbicides moeten gebruiken. Daar staat natuurlijk de wetenschappelijke fraude en omkoping van overheden tegenover van Monsanto die blijven beweren dat er geen enkel risico aan verbonden is. Natuurlijk zijn er negatieve effecten.
Een heel andere discussie is de impact van het totale herbicide en insecticide gebruik op het milieu. Jaarlijks worden er spijtig genoeg miljarden(!!) liters gebruikt wereldwijd. Het mag duidelijk zijn dat alle bestrijdingsmiddelen door de mens in het milieu geintroduceerd ongewilde gevolgen hebben voor bepaalde bio-organismen. Wat de uiteindelijke gevolgen zijn voor heel het biosysteem is moeilijk in te schatten of te voorspellen. Gelukkig hebben de middelen die momenteel nog mogen gebruikt worden in de EU een veel mindere neiging om door biomagnificatie en bioconcentratie een probleem te veroorzaken. Dit in tegenstelling met het nu streng verboden DDT( in de westerse wereld toch).
We moeten ook niet hypocriet zijn. Kent iemand de toleranties voor glysofaat in de onze voeding? Gewassen mogen van Europa tot 20mg glysofaat bevatten per kg gewas. Concentraties tot 100mg/kg zijn komen zelfs voor in de zogenaamde roundup ready crops. Dit is dus enorm veel!
Bio kopen? afkomst niet altijd echt duidelijk en duur
zelf kweken? niet overal mogelijk
Maw spijtig genoeg komt iedereen in contact met die middelen en de bijdrage die ik zou leveren is niet groter als de bijdrage van mijn wagen in de totale luchtvervuiling. Is dit een reden om toch te gebruiken? Absoluut niet want ik tegenstelling tot mijn wagen kan ik gerust zonder herbicide.
Ik zal nog zien wat ik ga doen want zoals jullie spijtig genoeg hebben moeten vaststellen ben ik vrij eigenwijs vanaf ik iets in mijn hoofd gestoken heb.
Maar ik ga wel eerst die brander eens een kans geven denk ik.
@ellen: u vooral niet schuldig voelen maar zoals pol adviseerde blijven openstaan voor mogelijke alternatieven. En bedankt voor de steun in moeilijke tijden!
@pol en alle anderen: Alvast bedankt voor het meedenken en het advies.
Momenteel zit ik met een inwendige strijd: Enerzijds op korte termijn heb ik geen enkele zin om nogmaals al die voegen uit te krabben en anderzijds op langere termijn zou ik idd de juiste tuin filosofie en mentaliteit aannemen die jullie hier zo mooi verdedigen!!