menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuin dilemma

jemme

Jemme

Hallo,
3 jaar geleden hebben we gebouwd en ongeveer op hetzelfde moment de tuin "laten aanleggen" door een lokale tuinman. Budget was toen beperkt dus de tuin zelf is grotendeels gras op dit moment maar dat wordt nog wel eens onderhanden genomen.
De voortuin was bijna volledig aangeplant met Lampenpoetsersgras. Idee kwam van bij vrienden die dat ook hadden en het zag er prachtig uit. Bij ons is het slecht afgelopen. Er is ander gras tussen komen zitten wat het totaalbeeld dus omzeep haalde.
Dit jaar dus beslist om alles weg te halen en opnieuw te beginnen.

In bijlage is een schets van wat ik denk te doen... de voortuin is trouwens zuidelijk gericht.

De groene band is lage buxushaag waarbinnen in dan andere planten komen. Het bruine gedeelte vooraan is bodembedekker (op het stukje van de gemeente) en het licht groene rechts is een klimplant die tegen de draadafspanning zou komen. In het middenste vierkant dacht ik een 1 plant te plaatsen en daar buiten in elke hoek wat anders.
Boven en onder de buxushaag moeten natuurlijk ook planten komen.
Wat denken jullie van dit plan?

Welke planten raden jullie aan om aan te planten? Vereisten zijn... tegen volle zon kunnen, wintergroen, mooie bloemen geven, ...

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 18 april 2011 - 09:48
bvangerven

Bvangerven

Mogelijkheden:
- heide (winterbloeiende en zomerbloeiende, dus erica en calluna)
- rozen (stamroos in het midden + bodembedekkende rozen errond) of lavendel, of bodembedekkende geraniums
- hertshooi (hypericum), groenblijvende bodembedekker met gele bloemen.
- penningkruid (lysimachia nummularia) lage wintergroene bodembedekker met gele bloempjes in het late voorjaar. Voor het vroege voorjaar: bolplanten zetten, narcissen, krokussen ...

Enzovoort.

groetjes,
Brigitte
dinsdag 19 april 2011 - 15:32
bvangerven

Bvangerven

Mogelijkheden:
- heide (winterbloeiende en zomerbloeiende, dus erica en calluna)
- rozen (stamroos in het midden + bodembedekkende rozen errond) of lavendel, of bodembedekkende geraniums
- hertshooi (hypericum), groenblijvende bodembedekker met gele bloemen.
- penningkruid (lysimachia nummularia) lage wintergroene bodembedekker met gele bloempjes in het late voorjaar. Voor het vroege voorjaar: bolplanten zetten, narcissen, krokussen ...

Enzovoort.

groetjes,
Brigitte
dinsdag 19 april 2011 - 15:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).