menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Doorlatende grond

Ga naar meest recente reactie

wim1970

Wim1970

Vaak staat vermeld dat een plant moet geplant worden in een goed doorlatende grond.

Nu woon ik zelf in belgisch limburg, beetje zurige zandgrond dus...maar
hoe weet je eigenlijk dat je een goed doorlatende grond hebt en hoe zo je de doorlaatbaarheid van de grond kunnen verbeteren??

Wim
woensdag 5 mei 2010 - 00:01
Pieter

Pieter

Wim,
Zandgrond is in principe heel goed doorlatend. Het is vooral kleigrond die niet goed doorlatend is. Om het te testen zou ik het volgende doen: maak een kuiltje en giet daar een emmer water in. Als daar na een goeie poos nog steeds een goed deel van instaat is je grond niet goed doorlatend. Loopt het water daarentegen vlotjes weg uit je kuil, dan heb je een goed doorlatende grond.
woensdag 5 mei 2010 - 08:36
Juelz

Juelz

Idd Wim zoals Pieter het al zei, mocht je er wel last van hebben dan elk najaar goed spitten en compost/tuinturf erover heen gooien hier wordt de grond losser van.
woensdag 5 mei 2010 - 11:15
wim1970

Wim1970

Vandaag even uitgeprobeerd...
een gat van ongeveer 25cm diameter gegraven, 20 cm diep...en 4 liter water
ingekiept.

Maar vond het erg lang duren voordat het weg was...zo'n 45 minuten...
Of is dat net niet lang???

Wim
woensdag 5 mei 2010 - 19:20
Pieter

Pieter

Dat lijkt me inderdaad lang. Maar heeft het de laatste tijd veel geregend waar je woont? Als de grond reeds verzadigd is met water duurt het idd langer en in dit geval kan je een doorlatende grond hebben, maar die door de vele regen verzadigd is en dus trager doorlaat. In de heel zware grondsoorten (zware klei) kan het nog veel langer duren hoor dan 45 minuten, tot een dag of meer.
vrijdag 7 mei 2010 - 09:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).