Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vaak staat vermeld dat een plant moet geplant worden in een goed doorlatende grond.
Nu woon ik zelf in belgisch limburg, beetje zurige zandgrond dus...maar
hoe weet je eigenlijk dat je een goed doorlatende grond hebt en hoe zo je de doorlaatbaarheid van de grond kunnen verbeteren??
Wim,
Zandgrond is in principe heel goed doorlatend. Het is vooral kleigrond die niet goed doorlatend is. Om het te testen zou ik het volgende doen: maak een kuiltje en giet daar een emmer water in. Als daar na een goeie poos nog steeds een goed deel van instaat is je grond niet goed doorlatend. Loopt het water daarentegen vlotjes weg uit je kuil, dan heb je een goed doorlatende grond.
Idd Wim zoals Pieter het al zei, mocht je er wel last van hebben dan elk najaar goed spitten en compost/tuinturf erover heen gooien hier wordt de grond losser van.
Dat lijkt me inderdaad lang. Maar heeft het de laatste tijd veel geregend waar je woont? Als de grond reeds verzadigd is met water duurt het idd langer en in dit geval kan je een doorlatende grond hebben, maar die door de vele regen verzadigd is en dus trager doorlaat. In de heel zware grondsoorten (zware klei) kan het nog veel langer duren hoor dan 45 minuten, tot een dag of meer.