Beste,..
ik zit hier met een serieus probleem
voor ons huis hebben we al jaren een 2 tal borders
deze ligt achter de tuin van onze overbuur
vroeger geen problemen, we hadden rozen op stam en bloeiden steeds
toen was het nog volledig van mijn moeder
en moesten we er niet echt iets aan doen, maar sinds enkele jaren be ik begonnen met deze te onderhouden
eerst ging alles goed , de azalea's en rododedron bloeiden mooi open
ik probeerde zelfs met een krulwilg erin te plaatsen deze begon mooi te groeien.
ik plaatste zelfs nieuwe rozen op stam maar je moet weten ons buren en overburen zijn niet zo gemakkelijk, ze willen steeds dat de borders weg gaan zodat ze hun fietsen er kunnen plaatsen
komt er onkruid evoor hun deur komt het zogezegd van mijn borders terwijl ik er alles aan doe om geen onkruid te hebben, dus wil ik ervoor zorgen dat onkruid geen kans krijgt.
hoe dan ook, als ik iets plaats vb. krulwilg deze had ik eerst appart gezet om te laten groeien om zeker te zijn dat ze zullen groeien maar zodra ze er stonden , eerst gaat alles goed maar dan na enkele weken ging deze kapot en werd ik wel gedwongen om een nieuwe in de tuin achteraan te plaatsen deze groeit daar prachtig.
mijn azalea's /rodendrons eveneens, alles ging goed, een paar jaar maar nu dit jaar nog geen blaadje aan de takken ik heb deze ook weer naar achter geplaatst en de takken gesnoeid in de hoop dat ze er terug door zullen komen.
ook bij de rozen op stam, ik had eerst gezorgd dat ze beschermd waren tegen de winter maar helaas, 1 kapot en de ander nog groene takken maar nog steeds geen blaadje terwijl mijn klimop rozen al prachtige blaadjes hebben in onze tuin.
we zijn zeker dat men iets gaat sproeien zonder we het zien.
enkel de vetplanten en bodembedekkers blijven goed blijkbaar.
weet iemand hoe ik een prachtige border kan samenstellen?
wat zijn sterke /wintervaste planten die ik in een border kan gebruiken.
ik dacht aan een fruitboompje vb: bosbessen of aalbessen
ik zou er vele kleuren in willen gebruiken
alle hulp is welkom