menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verse paardenmest in april

Mazinger

Mazinger

Hallo,

Ik ben sinds twee weken (midden maart) begonnen met de grond in de groententuin om te spitten, en heb op een klein deel verse paardenmest ondergespit. Nu lees ik hier en daar dat dat beter in het najaar gebeurt, en dan liever niet met verse mest.

Hou ik daar nu beter mee op voor de rest van het perceel?
Gebruik ik de reeds bemeste grond nu liever niet, of kan ik er toch nog wat mee aanvangen?

Dankjewel voor de reacties...
maandag 5 april 2010 - 21:20
hugo

Hugo

Let er wel op dat paardenmest een warme mest is en als men deze vers gebruikt (broeimest) verbrandingsverschijnselen kunnen optreden.
Beter is de mest een jaar laten verteren en dan pas gebruiken, als je toch verse paardemest hebt ondergespit best een viertal weken wachten alvorens te planten of te zaaien

groetjes
maandag 5 april 2010 - 21:45
Fons

Fons

Vorig voorjaar in ganse tuin verse paardemest ondergespit zonder problemen voor de gekweekte groenten, het mest zit ongeveer 20cm onder de teelaarde en tegendat de wortels van zaailingen aan het broeimest komen is dat al bijna gekomposteerd, zelfs aardappelen die juist boven het mest aangeplant waren hebben zonder problemen hun groeiperiode meegemaakt en goed opgebracht.

Fons.
maandag 5 april 2010 - 21:55
Mazinger

Mazinger

Dank je voor de bemoedigende reacties.

Ik ga toch verder omspitten zonder verse paardenmest, en deze er in het najaar bovenop leggen.

Hoe bemest ik toch nog op de beste manier de andere grond?
Welke groenten zet ik beter op de paardenmest-grond?

Tom
dinsdag 6 april 2010 - 07:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).