menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe vriendelijk is boomschors

Ga naar meest recente reactie

hamelinck

Hamelinck

Als onkruidbestrijding overweeg ik een laag boomschors te leggen in mijn tuin. Maar hoe diervriendelijk is dit? Kunnen vogels, egels, slakken en andere dan nog zoeken naar wormen, insecten enz.???
zondag 20 september 2009 - 13:07
hamelinck

Hamelinck

Dank voor je antwoord, fijn om te lezen dat dieren er geen moeite mee hebben.
Had je een reden om voor die doppen te kiezen?
zondag 20 september 2009 - 13:51
hamelinck

Hamelinck

Dank!!!
Ik weet genoeg, mmmmm chocolade en er niet dik van worden!
zondag 20 september 2009 - 14:53
printemps

Printemps

Cacaodoppen verteren ook rapper en geven ook voedingstoffen af

Als je ze het volgend jaar onderwerkt zijn ze het jaar erna al verteerd

mvg

Wel natmaken na het strooien,anders vliegt alles weg,dan klitten ze samen
zondag 20 september 2009 - 15:13
Polplastron

Polplastron

Zijn die cacaodoppen niet een beetje duurder?
zondag 20 september 2009 - 16:52
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik zelf eigengemaakte compost als mulchlaag. Dat houdt het onkruid ook perfect tegen, is gratis en volgens mij veel ecologischer dan alles wat voorverpakt aan een winkel geleverd moet worden. Maar ja, elk zijn zin hé!
zondag 20 september 2009 - 19:03
hamelinck

Hamelinck

Ik ben daar beslist een voorstander van!
De compost kan je bij ons in Nederland ook gratis krijgen bij de milieustraat.
Heb er nog nooit van gehoord dat het onkruid-bestrijdend is.
Goede tip!!
zondag 20 september 2009 - 22:57
Polplastron

Polplastron

Onkruidbestrijdend is enkel glycofosfaat! Maar door de bodem bedekt te houden beperk je het kiemen van onkruidzaden. Of je nu boomschors, cacaodoppen, hakselhout (minder interessant wegens kans op ziekten), of compost gebruikt, de werking is precies hetzelfde!

Zelfgemaakte compost geniet bij mij de voorkeur omdat die van mij een beetje grover is van structuur dan de gekochte of gratis afgehaalde. Daardoor is de onkruidremming natuurlijk nog iets groter!

De beste onkruidremming blijft in mijn opinie nog altijd onderbeplanting; volledig natuurlijk, gratis en weinig tot geen onderhoud!
maandag 21 september 2009 - 11:41
hamelinck

Hamelinck

Mag ik daar een toelichting op?
Onderbeplanting, worden daarmee kruipende planten bedoeld?
En dan nog graaaaaatttttizzz???
Dank voor uw antwoord en advies.
maandag 21 september 2009 - 12:32
Polplastron

Polplastron

Onderbeplanting is bijvoorbeeld het planten van laagblijvende Geraniums (of andere) onder rozenstruiken (of andere). De onderbeplanting houdt de vochtigheidsgraad van de grond op peil, beperkt onkruidgroei, vormt een natuurlijke buffer tegen schimmelziekten en een ideale schuilplaats voor natuurlijke vijanden tegen ongedierte.

Nadat ik deze "techniek" leerde kennen op een Engels rozenforum heb ik hiermee in de tuin geëxperimenteerd. Conclusie: rozen met onderbeplanting groeien over het algemeen bossiger uit, krijgen veel later last van sterroetdauw en meeldauw en hebben minder last van bladluizen. Natuurlijk scheelt het ook heel wat krassen; want onkruid wieden tussen rozen kost BLOED, zweet en tranen! (Ik vind het gevoel van tuinhandschoenen niet zo aangenaam, vandaar het probleem! )

Gratis is het natuurlijk niet helemaal; je moet één keer planten kopen. Maar in vergelijking met de producten (schors, cacao, ...) die je JAARLIJKS zou moeten aankopen is het inderdaad wel gratis te noemen hé!
maandag 21 september 2009 - 19:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).