Ik heb zelf een driedelige compostbak gemaakt. Ik verzamel het afval in een bak. Na enige tijd zet ik hem om in de bak ernaast terwijl ik nog steeds rustig afval blijf bijvullen. Na enige keren omzetten en steeds bijvullen, is de bak vol. Op dat moment begin ik de derde bak te vullen. Waarbij ik hetzelfde systeem toepas.
Concreet houd ik dus steeds één bak leeg om mijn compost te kunnen omzetten. Als een bak vol is, kan hij een tijd lang rijpen. Op de foto is de bak helemaal rechts bijna klaar voor gebruik. Het afdakje dient om de compost niet te veel te laten uitdrogen.
Composteren zonder gras is beter dan composteren met enkel gras. Maar je zult wel moeten zorgen dat er voldoende koolstofhoudende materialen en stikstofhoudende materialen in de hoop komen.
Grasmaaisel is een goede leverancier van stikstof in de hoop. Als je geen grasmaaisel toevoegt kan je dus best eens uitkijken welk afval je in de plaats kunt gebruiken. Paardenmest of stalmest schijnt daar ook voor geschikt te zijn, maar ik heb het zelf nooit gebruikt.
Je kan je compostbakken zelf knutselen, maar tegenwoordig zijn er ook verschillende in kunststof te koop. Ideale afmetingen per bak zijn 1m x 1m x 1m. Onderzoek heeft uitgewezen dat de temperatuurontwikkeling in zo'n bakken optimaal is. Groter of kleiner kan ook maar is dus volgens die onderzoeken minder ideaal.
Let er in elk geval op dat je de panelen aan de voorkant kan verwijderen zoals op mijn foto. Vroeger had ik compostbakken die volledig vast waren. Ik heb er mijn rug (verder) mee om zeep geholpen!
Veel compostplezier! 't Is plezant om te doen en zelfs lichtjes verslavend. Voor je het weet, ben je materiaal aan het aanplanten om in je composthoop te verwerken. Ik heb hier steeds gebrek aan koolstofhoudend materiaal (Ik heb teveel grasafval) en dus krijg ik materiaal van de buren en ik heb zelfs ondertussen een aantal knotwilgen aangeplant om hakselhout te hebben.