Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een woning gekregen waarvan de vorige huurders grote plantenbakken gemaakt hadden. Zij hebben bij vertrek de aarde over de helft van de tuin verspreid . Gevolg: de helft van mijn tuin heeft een hoge laag aarde. De andere helft is betegeld. De aarde is ongeveer 15 - 25 centimeter hoger dan de tegels in de andere helft.
Het gaat om een vrij groot stuk en is te veel om weg te graven. Ik heb geen geld om dit te laten doen en ook gaat het om een huurhuis, waarvan ik niet verwacht er nog heel veel jaren te wonen.
Ik wil er geen hele grote plantenbak van maken, omdat het echt de helft van mijn tuin is (in de lengte) Zijn er opties?
Kan ik bijvoorbeeld de aarde laten liggen, aanstampen en er zand over storten om een verhoogd terras van te maken? Waarmee kan ik een goede omheining maken?
Ik wal natuurlijk niet dat bij regen het water mijn huis in loopt.
In een terras moet je toch ook geld steken? Dat komt er ook niet voor niets te liggen. Daar zou dan eerst nog een cm of 15 scherp zand overheen moeten e.d.
Is het geen makkelijkere en goedkopere optie om gras te zaaien?
Helemaal mee eens. Alleen is een terras met gratis tweedehands tegels toch hoop ik wel goedkoper dan een bedrijf inhuren om een tuin af te laten graven.
Alleen heb ik een handicap en kan ik niet zelf het gras maaien. En mijzelf kennende, staat dit binnen de kortste keren 2 meter hoog. Maar ik ga het zeker oven overdenken!
Heb je dan wel mensen die je kunnen helpen met het terras leggen en de stenen ophalen? Want eens per week gras maaien is minder intensief dan een heel terras voor iemand aanleggen en stenen ophalen
In dat geval: stoeptegels zijn legio op te halen via www.marktplaats.nl Gratis ook nog. Zorg wel voor scherp zand erop, maar dat is meestal niet gratis.. Je kunt ook in het zwarte zand tegelen, maar dat gaat niet zo netjes en duurzaam als scherp zand. Maar die keuze kun je maken aan de hand van hoe lang je er denkt te wonen e.d.
En je kunt stoepranden/stoepbanden gebruiken voor het hoogteverschil, je hebt ze in verschillende maten. Deze zijn echter minder makkelijk via marktplaats te vinden, en als ze erop staan dan zijn ze meestal niet hoog genoeg voor een hoogteverschil..
mss een oplossing voor je: vierkante paaltjes in de grond slaan en hier tegenaan
planken vastmaken. Zo houd je de grond tegen. en dan een bodembedekker erin planten.