Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hoi,
Tijdens het werken in de tuin kwam ik 'rare' beesten tegen! Grote dikke larven van wel bijna 4cm en toch wel een diameter van een goeie 0.5cm! Enorm!
Ondertussen weet ik dat het beestjes zijn die de graswortels opeten en bijgevolg zit je met een dode grasmat.
Hier op de site heb ik volgende oplossing gevonden
http://www.tuinadvies.be/dieren_engerlingen.htm
Hierin staat dat er eigenlijk niet veel aan te doen valt, met uitzondering biologisch te gaan bestrijden met insectenparasiterende aaltjes (Heterorhabditis bacteriophora).
De grote vraag is nu, waar kan ik deze bekomen?
Kan iemand mij helpen?
Ik vind deze larven ook regelmatig, maar tenzij ze in grote getale voorkomen, doen ze niet veel kwaad en is bestrijding niet nodig. Indien je echt schade ziet aan planten of gazon, kan je inderdaad met aaltjes bestrijden.
Meestal zullen de vogels en andere natuurlijke vijanden hun werk echter wel doen!
Indien de wortels van je graszoden werkelijk worden opgevreten dan zul je toch moeten bestrijden. Biologische bestrijding is echter van zeer lange duur.
Ik zou zeggen als je 20 engerlingen vind per 0.5 m² zou ik toch zeker bestrijden (met confidor en pychlorex). Indien het al te laat is dan moet je jammergenoeg de graszoden afstekken en opnieuw zaaien of grasmatten leggen.
Ben je wel zeker dat het engerlingen (van meikever en junikever) zijn? Het kunnen evengoed larven zijn van de paardenmug, deze zijn dan totaal onschadelijk.
Als je het gras met gemak kan uittrekken dan zal het wss al te laat zijn.
hoi, bedankt voor de reactie!
Het zijn geen 20 larven per m2. Heb er tovallig enkelen gevonden bij het verplanten van een beukenhaag. Ik weet dat er hier in de buurt veel mensen zijn die door deze veelvraaters hun gazon hebben mogen uitgraven. Vandaar ik het liever heeeel goed in het oog hou!
Ja, ik ben zeker dat het engelingen zijn, dik geelachtig wit en enorm vet. De larven van de paardenmug zijn zwart (toch al spaardenmug gelijk is aan de langpootmug).
2 zomers geleden was het van deze beestjes een helse plaag! Onze gazon lag er vol van! op 10cm2 mlagen er zeker 20! Dan hebben we het gazon begoten met de gieter met pychlorex (30ml per 10L water). Nu zijn ze er nog maar in veeeel mindere mate. Ja, ook die vreten grasworteltjes en dat is er nog aan te zien. Hoop dat de look van ons gras er gauw beter mag zijn! Nu is het precies een afgeleefd voetbalveld.
Gelukkig zit het gras nog vast in de grond. Nu het geveticuteerd is, moeten we nog kalken, mesten en bij zaaien. Al weet ik niet goed wat ik eerst moet doen. Of mag alles samen gedaan worden?