menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afgraven en nieuwe grond

Ga naar meest recente reactie

miluna

Miluna

Wij hebben gebouwd op een stuk grond waar er voordien heel wat vrachtwagens op en af zijn gereden voor de aanleg van de straten (nieuwe wijk). Wij zouden graag onze tuin aanleggen maar die bestaat nu vooral uit klei en stenen, je geraakt er gewoon niet door, een putje maken is een heel karwei. Daarom zouden wij zo'n 30 cm laten afgraven om alle steenbrokken enz...weg te hebben. Dan zouden we de laag eronder laten loswerken om dan verse grond te laten aanvoeren en te mengen met het losgewerkte stuk. Is dit een goede oplossing of niet? En moeten we daarna nog een grondanalyse doen of niet?
zondag 15 februari 2009 - 15:46
printemps

Printemps

naar het schijnt zou grond die lang op een hoop gelegen heeft biologisch dood zijn
dan moet compost of vivimus toevoegen
anders zouden uw planten niet goed aanslaan of groeien

de grond die anderaan ligt niet te diep gaan met dat mengen
die grond is meestal klei of zavel

mvg
an

zondag 15 februari 2009 - 15:52
jumperke

Jumperke

Zoiezo zal je nog enkele jaren last hebben van water die zal blijven staan op sommige plaatsen in je tuin, want de capilairen in de bodem zijn helemaal kapot en dit heeft naargelang het soort grond toch enkele jaren nodig om terug op peil te komen hé.
Btw: capilairen zijn aaneenschakelingen van fijne buisjes door de holtes tussen de bodemkorrels.
Dit zorgt ervoor dat het water kan doorspoelen naar diepere lagen, maar als die capilairen vernietigd zijn kan het water moeilijk weg hé.
Compost toevoegen is een goede zaak.

jerko
zondag 15 februari 2009 - 16:20
deHaan

DeHaan

Niet afgraven, maar door een kleine graafmachine de grond omwerken en een man die erbij staat haalt het puin eruit.
Daarna zand en compost ligt doorwerken.
zondag 15 februari 2009 - 19:29
miluna

Miluna

Dat zou in elk geval toch veel goedkoper zijn denk ik...en het zou eigenlijk wel zonde zijn om een deel goede kleigrond te zien verdwijnen. Thanks voor de snelle antwoorden!
zondag 15 februari 2009 - 19:58
detuinman60

Detuinman60

Hoi Miluna Ik zou de grond ook niet afgraven, maar door een kleine graaf machine tot zeker 1 tot 1.50 meter omlaten graven. woon zelf nu 6 jaar in nieuwbouw wijk en had ook last van vast gereden grond. heb een recht zaak aangespannen tegen de bouw ondernemer omdat ik heel veel last had van een natte tuin. normaal tuinieren ging niet meer. alle planten stierven af. heb recht zaak gewonnen. zie foto. groet det uinman

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 21 februari 2009 - 20:08
miluna

Miluna

Hallo tuinman,

een rechtszaak aanspannen tegen de aannemer zal niet gaan aangezien mijn ventje en schoonvader alles zelf hebben gedaan . De grond is aangereden door degene die de straten enzo hebben aangelegd in de wijk. op ons stuk stond de werfkeet en daar was ook de doorgang naar de wijk (daarmee dat ons stuk dan wel goedkoper was dan de andere).
Maar ik zie het in orde komen hoor! ik verlang er al naar om eindelijk mijn tuinplan dat ik al op papier gezet heb effectief uit te voeren
zondag 22 februari 2009 - 10:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).