Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben gebouwd op een stuk grond waar er voordien heel wat vrachtwagens op en af zijn gereden voor de aanleg van de straten (nieuwe wijk). Wij zouden graag onze tuin aanleggen maar die bestaat nu vooral uit klei en stenen, je geraakt er gewoon niet door, een putje maken is een heel karwei. Daarom zouden wij zo'n 30 cm laten afgraven om alle steenbrokken enz...weg te hebben. Dan zouden we de laag eronder laten loswerken om dan verse grond te laten aanvoeren en te mengen met het losgewerkte stuk. Is dit een goede oplossing of niet? En moeten we daarna nog een grondanalyse doen of niet?
naar het schijnt zou grond die lang op een hoop gelegen heeft biologisch dood zijn
dan moet compost of vivimus toevoegen
anders zouden uw planten niet goed aanslaan of groeien
de grond die anderaan ligt niet te diep gaan met dat mengen
die grond is meestal klei of zavel
Zoiezo zal je nog enkele jaren last hebben van water die zal blijven staan op sommige plaatsen in je tuin, want de capilairen in de bodem zijn helemaal kapot en dit heeft naargelang het soort grond toch enkele jaren nodig om terug op peil te komen hé.
Btw: capilairen zijn aaneenschakelingen van fijne buisjes door de holtes tussen de bodemkorrels.
Dit zorgt ervoor dat het water kan doorspoelen naar diepere lagen, maar als die capilairen vernietigd zijn kan het water moeilijk weg hé.
Compost toevoegen is een goede zaak.
Niet afgraven, maar door een kleine graafmachine de grond omwerken en een man die erbij staat haalt het puin eruit.
Daarna zand en compost ligt doorwerken.
Dat zou in elk geval toch veel goedkoper zijn denk ik...en het zou eigenlijk wel zonde zijn om een deel goede kleigrond te zien verdwijnen. Thanks voor de snelle antwoorden!
Hoi Miluna Ik zou de grond ook niet afgraven, maar door een kleine graaf machine tot zeker 1 tot 1.50 meter omlaten graven. woon zelf nu 6 jaar in nieuwbouw wijk en had ook last van vast gereden grond. heb een recht zaak aangespannen tegen de bouw ondernemer omdat ik heel veel last had van een natte tuin. normaal tuinieren ging niet meer. alle planten stierven af. heb recht zaak gewonnen. zie foto. groet det uinman
een rechtszaak aanspannen tegen de aannemer zal niet gaan aangezien mijn ventje en schoonvader alles zelf hebben gedaan . De grond is aangereden door degene die de straten enzo hebben aangelegd in de wijk. op ons stuk stond de werfkeet en daar was ook de doorgang naar de wijk (daarmee dat ons stuk dan wel goedkoper was dan de andere).
Maar ik zie het in orde komen hoor! ik verlang er al naar om eindelijk mijn tuinplan dat ik al op papier gezet heb effectief uit te voeren