Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben een tuin die afloopt. Achter onze tuin ligt een weide. Momenteel loopt er langs de buitenzijde van onze tuin een gracht. Deze is echter volgegroeid en veel te hobbelig. Bij felle regenval staat de weide deels onder en onze tuin vanachter (tegen de weide aan) is dan heel drassig. Wij hadden in gedachte om bij de heraanleg een sooort plastiek buizen onder de gazon te leggen en deze te laten lopen naar een regenput. Hierdoor dachten we dat we de gracht konden verwijderen. Is dit een mogelijkheid? Kan men water in de gazon opvangen en dat naar een regenput laten leiden, is dat water dan ook nog van voldoende kwaliteit en kan dit drassigheid oplossen? Ik heb reeds op de website over grind gelezen maar onze gazon is 15 are en dat zie ik niet meteen zitten....
Iemand die me kan helpen?
Hélène uit Heusden
Je mag een sloot of gracht niet zo maar dempen. want vaak dienen ze om overtollig water op te vangen. Dan zijn het zgn. zaksloten. Dit moet je dus eerst gaan uitzoeken.
wij hebben een buitenverblijf gehad waar een gelijkaardig probleem was, een heel drassig gazon en daarachter een diepergelegen bos dat steeds vol water stond in de natte seizoenen. toen het gzon aangelegd werd werden er heel veel drainagebuizen gelegd ,,er werd er ook veel gegraven met kranen er was veel klei aanwezig,dus slechte doorlaatbaarheid ,, het gazon is altijd drassig gebleven ondanks de vele buizen. aan de kant stonden heesters(hazelaar,taxus hulst enz enz geen echt speciale waterzuigende planten zoals wilg) en daar was de grond veel beter beloopbaar dan in het gras. veel bomen planten, of heesters zal de goedkoopste oplossing zijn en de beek eventueel verdiepen.
een rij knotwilgen langs de beek en je hebt om de zoveel jaar wat brandhout
Hoi Helene,
Bij ons in het natte kikkerland zijn wij verplicht ieder jaar de slotenkanten te maaien en de bodem van de sloot schoon te maken. Ook moeten we er voor zorgen dat de waterlopen open blijven zodat het overtollige regenwater snel en efficient afgevoerd wordt. Dus zou ik als ik jou was ook eens kijken naar het verloop van de sloot en of de doorgangen nog open zijn.
Oh ja, en vergeet dan vooral de waterslurpende en mooie berken niet om te gebruiken.
grt'n
Rita
Helemaal vergeten Nieuw op het forum NOG VAN HARTE WELKOM
hoi,
best voor je aan iets begint in geval van de beek hoe klein het met de jaren ook geworden is je zeker eens bevragen bij de dienst waterlopen.
alleen maar om je onverwachte miserie te besparen.
als je bij deze dienst langsgaat weet je wat je mag en niet mag,wie weet is het niet zo dat het beekje met de jaren heen vergeten is en het door de bevoegde instanties moet uitgediept of gekuist worden en dan ben je zo van je drassige bodem af.