menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras en kattestaarten

Ga naar meest recente reactie

BennyBoy

BennyBoy

Hallo,

Ik heb momenteel volgend probleem.
Wij zijn dit jaar verhuisd en hebben rond oktober ons gras gezaaid.
Nu is het zo dat na een tweetal maanden het gras overal vrij mooi staat.
Enkel hebben we aan de voorkant enorm veel "kattestaarten" (schijnt dat zo noemt).
Ik bedoel daarmee niet van die met die paarsblauwe bloemen.

Het ziet allemaal mooi groen van ver, maar als je dicht kijkt, zijn het meer kattestaarten dan gewoon gras.
Het is echt een overrompeling !!

Wat moet ik daarmee doen?
Wachten tot de lente en onkruid / kalk erop dan?
of nu iets ondernemen?
ik zou zeggen uittrekken maar het is bijna onbegonnen werk!!

wat raden jullie mij aan.

met vriendelijke groeten
Benny
dinsdag 9 december 2008 - 20:22
Rita1960

Rita1960

Hoi Benny,
Is het idd kattenstaart of is het heermoes c.q. akkerpest c.q. akkerpaardenstaart?
Want als dit het laatste is ben ik bang dat je er nog lang tegen moet vechten om dit kwijt te raken.
(Hoop voor je dat dit niet het geval is)
Maar er zijn hier op dit forum meer mensen die veel meer verstand hebben de bestrijding van heermoes.

met vriendelijke groet,

Rita
dinsdag 9 december 2008 - 21:38
koenh

Koenh

Het is heermoes, van de paardestaartfamilie. Je kunt er sowieso weinig tegen doen, maar als het in je gazon staat, dan verdwijnen die wel omdat ze er niet goed tegen kunnen dat ze elke week onthoofd worden.
woensdag 10 december 2008 - 09:15
Frakke

Frakke

Als u ze sneller kwijt wilt, kan u gewoon een bestrijdingsmiddel spuiten dat specifiek tegen diepwortelende onkruiden werkt zoals brandnetels, distels en kattestaarten (Heermoes).

vb. van bestrijdingsmiddelen: http://www.edialux.be/nl/product.asp?lid=1&id=56
woensdag 10 december 2008 - 09:29
koenh

Koenh

ik zie geen enkel nut om te spuiten tegen brandnetels, bramen, distels, kattestaarten ed. in een gazon aangezien geen enkele van deze ook maar enige kans hebben om te overleven als het gazon regelmatig gemaaid wordt.
een klein beetje respect voor de natuur aub!
woensdag 10 december 2008 - 09:36
BennyBoy

BennyBoy

alvast bedankt voor de reacties hier.

Nu heb ik vandaag nog iets anders gehoord.
nl.
Zwavel strooien op uw gras.
Is dit meer een fabeltje, of help dit echt wel!

Gr.
B.
woensdag 10 december 2008 - 16:38
monique251

Monique251

Hoi Bennyboy,

Het spijt me voor je maar het enige dat helpt tegen Equisetum (paardestaart, heermoes) is het consequent doorhalen van de bovengrondse plantdelen. Het is een lidstengelige préhistorische plant (alleen werden ze toen ongeveer 3 meter hoog!!) die ongevoelig is voor wat je er ook op spuit.
De wortels kunnen wel tot 1,5 meter diep in de grond zitten, en elk afgebroken stukje loopt weer uit tot een nieuwe plant. Door het afhalen van de bovengrondse delen reageert de plant met het uitlopen met meerdere stengels (zie het maar als het toppen van vaste planten om een betere vertakking te krijgen) waardoor de groeikracht langzaam maar zeker afneemt en de plant zichzelf als het ware doodgroeit.
De plant voelt zich thuis op vochtige, dichtgeslagen zware gronden als bijvoorbeeld klei.
Door de plant consequent door te halen is het echt mogelijk om ervan af te geraken.
Succes, Monique
donderdag 11 december 2008 - 08:50
bartos

Tekst aangepast

Bartos

ach gewoon wat sterk vergif spuiten(best een mengeling van twee soorten), het doodt ineens ook alle regenwormen en andere ongewervelden, de merels vallen dan ook als vliegen en met wat geluk kill je een egel of de poes van de buren.

een extra supper clean gazonneke krijg je ervoor in de plaats, best nog wat mieren poeder strooien daarmee heb je ook alle mieren en spinnen zodat je in alle rust kan barbecuen.

de hordes muggen vliegen en wespen die je krijgt, doordat ondertussen al hun natuurlijke vijanden ook al dood zijn, pak je aan met spuitbusjes. en de rest van het vergif smeer je als muggenmelk op je lijf.
zo kom je van heermoes af.

serieus,,
uwe gazon zal dikker wordenen de meeste onkruiden overwinnen als je hem goed vet met goeie natuurlijke stoffen (geen roze of blauwe korrel!!!)
alst goed weer is , zet ge u ne keer met een pattatermeske op uwen huk en peuter al die rozetjes uit uw gazon. das zelfs nog leuker dan met een tank op uwe rug te lopen spuiten,,,en tis nog eens gratis ook.

ik moet eerlijk zeggen ik haat een gazon,, veel werk, veel onderhoud,,dat afrijden haat ik zeker en dan die verdomde kantjes altijd,,,,een goed aangelegde border kan zelfs minder inspanningen vragen. ik wil geen gazon meer.
donderdag 11 december 2008 - 17:54
BennyBoy

BennyBoy

Nu heb ik vandaag nog iets anders gehoord.
nl.
Zwavel strooien op uw gras.
Is dit meer een fabeltje, of help dit echt wel!

Nu is vandaag geleken dat ijn collage het verkeerd voor had.
Het gaat over fossiele zeewierkalk.

is da bij iemand bekend ?

Groeten
B.
donderdag 11 december 2008 - 19:45
printemps

Printemps

beste

heb vroeger hetzelfde probleem gehad
er lagen toen betonne palen op het gras en daartussen groeiden ze weelderig
omdat ik met die zware palen in de weg er niet aan kon heb in één keer herbicide
gebruikt (een poeder)maar als de palen eindelijk weg waren kon ik er gewoon met
de grasmachine over rijden en ze zijn nu verdwenen
ik denk ook dat het niet nodig is iets te gieten of te strooien
gewoon uitputten door het gras af te rijden
en uw gras kalken kan nooit geen kwaad

mvg
an
zaterdag 13 december 2008 - 16:04
andreash

Andreash

Heermoes is niet alleen een behoorlijk heftig onkruid maar ook een heilzaam kruid. Je kunt er heerlijke thee van zetten door het ongeveer 10 minuten zachtjes te koken in normaal kraanwater.

Hier nog wat meer informatie over heermoes:

http://www.kruidenvrouwtje.nl/kruiden/heermoes.htm

Let wel even op dat je de goeie te pakken hebt. Er zijn soorten die giftig zijn bij inname.
donderdag 8 januari 2009 - 14:53
Ntone

Ntone

Zoals eerder gezegd, die verdwijnen wel eens je frequent begint te maaien....
dinsdag 13 januari 2009 - 16:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).