menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geef jullie mening over aanleg tuin

Ga naar meest recente reactie

BennyBoy

BennyBoy

Hallo Allemaal,

Ik ben volledig nieuw op dit schitterend forum en daar ik een absolute leek ben op het vlak van tuinieren, heb ik een vraagje voor jullie.

Efkes een situatie-schets.
We wonen sinds 2 weken een ons nieuw huisje www.bloggen.be/plotholaan
In onze tuin is er momenteel nog niets gebeurt.
Bedoeling is eerst overal gras zaaien en dan naargelang tijd en interesse de tuin uitbouwen.
Wolgende week wordt alles geëgaliseerd en oprit ed. uitgegraven.

Wat denken jullie ervan als ik na het egaliseren een 10-tal ton (voor 500m²) compost laat komen om de grond te verrijken (is zeer zware klei-achtige grond)
Hoe verdeel ik dit dan het beste? alles met een tuinfrees infrezen af gewoon boven op de grond uitrakkelen.

Wat denken jullie is dit een goede oplossing om de grond preventief goed vruchtbaar te maken?
Schijnt dat wat kalk in de grond doen ook geen kwaad kan.

dit zou ik eventueel reeds nu in het verlof doen.
Met het zaaien van gras zou ik dan nog enkele weken wachten tot de droogste periode voorbij is.

enige tips hierover?

Groeten B.

vrijdag 4 juli 2008 - 15:32
yep

Yep

ik zou t sowieso al infrezen (en diep genoeg om de onerlaag luchtiger te krijgen) maar of compost alleen de oplossing is voor zware leemgrond weet k niet .
wij hebben zelf ook zware grond bij ons en in de moestuin heb ik turf onder de grond gemengd .
veel succes ....
je kan ook bij je dichtste aveve een staal binnen brengen en die weten dan ook wel raad
vrijdag 4 juli 2008 - 15:46
hugo

Hugo

In een nieuwe tuin kan de afwatering nagagaan worden als men een kuil van ongeveer een halve meter diep graaft en die met water vult. Is de afwatering goed dan verdwijnt het water binnen 24 uur. Blijft het 48 uur of langer staan dan moet de afwatering verbeterd worden.
Op kleigrond kan de slechte afwatering worden versneld door de structuur van de bodem te verbeteren. Dit kan door er organisch materiaal door te werken, bijvoorbeeld mest, compost, bladaarde of tuin turf maar ook anorganisch materiaal zoals grof zand.

Als algemene regel geldt dat van organisch materiaal één emmer, van anorganisch materiaal twee emmers per vierkante meter wordt ingespit.
Bij zeer zure grond kan een zware kalkbemesting de klei doorlatender maken doordat de gronddeeItjes van elkaar losgemaakt en vervolgens tot kruimels verenigd worden. Dit bevordert ook het optreden van regenwormen die op him beurt weer bijdragen tot verbetering van structuur en afwatering. De afwatering kan zelfs bij zandige bodem slecht zijn doordat zich op een diepte van ongeveer een halve meter onder de oppervlakte een harde, ondoorlatende laag bevindt.
Een dergelijke laag kan zowel ontstaan door een zware belasting van de grond - bijvoorbeeld door gebruik van een bulldozer bij de bouw - als door het neerslaan van chemische verbindingen die uit de bovenliggende bodemlaag zijn weggespoeld. Het eerste doet zich vooral voor op zwaardere gronden, het tweede op zandgrond. Een harde laag op deze diepte kan doeltreffend worden opgeruimd door het betrokken perceel twee steek diep te spitten.
Als er een ondoordringbare laag onder zit moet je een verticale drainage uitvoeren, met een grondboor om de paar meter een gat boren en opvullen met grind. Met zand of schelpen kunnen de drainagegaten ook worden opgevuld, maar slibben dan weer snel weer dicht.
Met de frees kun je dan humus door de klei frezen en door wat zand kan de grond iets lichter worden, maar dat heeft wat tijd nodig.
Als later na de aanplant van je planten en struiken de grond nog te zwaar is doe dan het volgende:
Als je zelf wel iets aan je tuin wil doen en zelfs bereid bent om te spitten, steek dan alleen de spa (zo'n lange smalle) in de grond en met de voet diep in de grond drukken en dan de spa voor en achterwaarts bewegen om zo iedere keer een niet te dikke steek los te wrikken. Alleen maar los wrikken. Dus niet de kluit omdraaien, want als je dat niet gewend bent kost het je een hoop spierpijn. Zo maak je dan het hele grondoppervlak tussen de planten stukje bij beetje een spadiepte los.

En hou je tuin niet TE schoon, want in heel veel tuinen is geen worm in de grond te vinden die de grond van humus en kanaaltjes voorziet.

succes

groetjes
vrijdag 4 juli 2008 - 18:06
hannibal

Hannibal

[afbeelding verwijderd niet-https]

ja vergeet ze niet!
[afbeelding verwijderd niet-https]

het is zo fijn bij dit tuinforum te zijn!
vrijdag 4 juli 2008 - 19:27
Rita1960

Rita1960

Hallo Bennyboy,

Ook nog van harte welkom bij dit forum Let er wel op dat het niet verslavend wordt

Alles m.b.t. de grond is hier reeds gezegd.. dus geen verder commentaar. Hugo heeft dit zeer goed verwoord, en Hannibal ook met de mooie animaties!

groetjes,

Rita
vrijdag 4 juli 2008 - 20:16
BennyBoy

BennyBoy

Hallo,

Bedankt voor de uitleg en de verwelkoming !!

Greets B.

maandag 7 juli 2008 - 12:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).