menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostaarde versus Teelaarde

Ga naar meest recente reactie

Tuinleek

Tuinleek

Hé,

Hierbij wil ik alvast iedereen bedanken voor zijn/haar reacties op mijn vorige topics. Deze hebben mij eigenlijk serieus op weg geholpen!

Ik weet nu wat mij te doen staat met mijn tuin.

Ik ga volgende stappen ondernemen:

1. Grond (gedeeltelijk klei, gedeeltelijk leem) omwoelen met een kraan tot op 1 meter diepte. Zou ik hierbij zand bijvoegen of niet?
2. Nivelleren (kan er iemand mij zeggen wanneer er precies genivelleerd moet worden?)
3. ongeveer 2 maanden laten rusten
4. Compost- of teelaarde in de bovenste laag frezen. Wat is eigenlijk het verschil tussen de 2?
5. Eind augustus zaaien (harken/rollen)

Zijn dit zo een beetje de juiste stappen? Is het aangeraden om bij mijn type grond zand toe te voegen en wanneer moet dit precies gebeuren?

Alvast bedankt voor jullie tips!
dinsdag 1 april 2008 - 14:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Teelaarde is hele mooie goede grond waar al jaren op geteeld is.
Compostaarde wordt verkregen doordat bedrijven veel compost maken van materialen waar ook veel grond door heen zit.
dinsdag 1 april 2008 - 19:38
Esem

Esem

Ik ga dit even verbeteren.
teelaarde of ook potgrond genoemd is een substraat waar geen voeding in zit ,en word veel gebruikt om de grond lichter te maken en wordt ook gebruikt om te stekken en te zaaien.

Compost daartegen is een restaval van al het groenafval ,zowel uit keuken als tuin.
Zoals fruitafval en groente afval.
Maar geen vleesresten of ook geen vistresten,en nog tal van andere zaken die niet thuishoren in het composteringsproces.

Alle tuinafval al dan niet gehakseld, onkruiden, afgetorven plantenresten ezm.

Aarde komt er helemaal niet te pas aan compost,een tegendeel is waar, want als er aarde vermengt wordt onder de restafval stopt het composteringsproces.

Compost bevat in tegenstelling van teelaarde veel voeding,compost is dan ook het zwarte goud van de tuin.
Gr Eddy,
dinsdag 1 april 2008 - 20:20
iecee

Iecee

Onze leraar op de tuinbouwschool van tuinaanleg zei altijd, plant eerst een seizoen patatten.
Goed voor de grond en ondertussen kan je van alles kweken en plannen maken en kijken waar je paden moeten komen
gr inge,
zondag 6 april 2008 - 14:30
Jo1

Jo1

Teelaarde is hele mooie goede grond waar al jaren op geteeld is.
Compostaarde wordt verkregen doordat bedrijven veel compost maken van materialen waar ook veel grond door heen zit.

Volledig mee eens, Jo!
woensdag 9 april 2008 - 07:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).