menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg romantische tuin

Ga naar meest recente reactie

koenh

Koenh

Beste,
vorig jaar hebben wij een huis met een grote tuin (4000 m2) gekocht. Enfin, tuin, in feite is het een groot grasveld (L-vorm) met daarrond een rij elzen. We zouden er graag een romantische tuin willen van maken. We hebben wat rondgesurft, en tuinen zoals die van Esem, Sylvain, 'Den Bosrand',... vinden we zeer mooi. Dat nu zelf in onze tuin toe te passen, lijkt wel heel wat moeilijker te zijn dan eerst gedacht, en daarom zoek ik hier tips. Concreet zou ik vooral willen weten:
-hoe breed zijn de borders zo gemiddeld? Een 3-4 meter?
-hoe breed zijn de graspaden? 1-2 meter? Is dat voldoende om niet te veel schaduw te hebben en zodoende niet te veel mossen? Is het ok om de graspaden overal ongeveer even breed te houden, dat lijkt me gemakkelijker om het gras af te rijden.
-maak je normaal veel verschillende kleine eilandjes van struiken, of beter enkele langgerekte eilanden?
-hoe bouw je 'verassingen' in?
-is er plaats voor bomen, of brengt dat te veel schaduw, en beperken we ons beter tot grote struiken en kleine bomen? Ter gelegenheid van de geboorte van ons zoontje heb ik eigenlijk al een Liriodendron geplant.
-Is het beter om struiken en vaste planten op verschillende plaatsen te houden, of is mengen van beide geen probleem?
-Hoe schik je de struiken best in de tuin? Zelfde kleur bij elkaar, of net niet? Zelfde vorm en hoogte, of best sterk afwisselen (grassen naast struiken bv.)
-andere tips worden zeker erg gewaardeerd!

In eerste instantie zal ik waarschijnlijk struiken en boompjes planten aan de randen van de tuin. Aan de hand van suggesties zal ik zo snel mogelijk mijn plan vervolmaken en dat hier dan posten.

In ieder geval op voorhand dank voor elke tîp!
donderdag 29 november 2007 - 17:24
u857287

U857287

dag
Ik moet zeggen, je moet er nogal goesting aan hebben, onze tuin is ong. 12 are en in het begin had ik gedacht, een fluitje van een cent, maar niet dus, in de zomer (vanaf april tot en met half november) en voltijds werken) iedere week het gras maaien, nu doet mijn vader dit nog, maar volgend jaar begin ik er zelf aan, onkruid wieden, bijplanten.
Voor de verrassingen kun je haagbeuken planten (in tuinkamers), veel graafwerk, maar wel mooi resultaat, en waar je ook op moet letten, als het een grote tuin is, die waarschijnlijk dan ook open zal zijn de eerste jaren, dat je planten hebt die tegen de noord en oostenwind bestand zijn.Wij hebben voornamelijk grote bomen en struiken geplant, afgewisseld met enkele kleine planten, anders zie je ze niet staan, want op zo'n grote tuin dient er natuurlijk heel wat geplant te worden.
Als je dan niet op een eurocent hoeft te kijken maakt dat niets uit natuurlijk.
Tussen de struiken en bomen hebben we toch voldoende afstand gelaten, minimum 1 meter om tussen te kunnen maaien.
We hebben nog een rozenperk met lavendel en clematissen afgewisseld ertussenin staan.
En eventueel wat tropische planten, eucalyptus, bananen palmen.Alvast heel veel succes ermee.
Groetjes

Ik moet wel zegggen, het is ondertussen een hobby geworden, vooral na de winter als alles begint te bloeien voor de eerste keer.
Een goede tip : het is wel moeilijk om gaten te graven in het gras, en om het onkruidvrij te houden, dus forceer je rug hier niet mee.
Succes ermee.
Lieve

donderdag 29 november 2007 - 20:59
Plantadvies

Plantadvies

Mocht je niet meer uit de adviezen komen, kun je altijd langs komen voor een ontwerp.
donderdag 29 november 2007 - 21:15
JovanDreumel

JovanDreumel

Dus van te voren goed nadenken hoeveel tijd je hebt voor het onderhoud. Je kunt namelijk een tuin aanleggen waar veel onderhoud in zit en daar kun je toch veelplezier aan beleven. "Tuinieren is goed voor alle spieren" Het is een gezonde buitensport. Maar heb je weinig tijd en na verloop van tijd wordt het "moeten", dan wordt het minder leuk. Dat kun je dus nu eerst vaststellen wat je wilt. Grasmaaien moet ca. 26x per jaar gebeuren, maar dat is best te mechaniseren. Maar met wieden, schoffelen en hegknippen, dat kunnen toch hele klussen worden. Bezint eer gij begint!
maandag 3 december 2007 - 09:55
sunjet

Sunjet

beste;

er zijn twee forumleden die hebben een mooie romantise tuin

http://users.skynet.be/avondrood

catgarden.be

veel plezier
donderdag 3 januari 2008 - 15:35
Esem

Esem

sunjet,
bedankt voor de reclame(grapje)
koenh,
je zal al wel begrepen hebben dat ik de eigenaar ben van 't Avondrood,zoals sunjet hierboven al vermeld heeft.
Ik zal proberen om hier al enkele tips mee te geven omdat het nogal ver is om even langs te komen.
Ik zit voor het ogenblik in een beetje tijdsnoot, maar kom hier zeker nog op terug,als je dat wens.

Wat je al zeker kan doen is je tuin verdelen in tuinkamers door hagen te gebruiken als afscheiding van de kamers.
Ook in de hagen kan je kiezen tussen bv. taxus of beuk,ik geef deze twee mee omdat ik het persoolijk de beste keuze is,maar smaken verschillen uiteraard.
Zo kan je verrassende hoekjes crieëren,en zo je wil, elke kamer zijn eigen bloemenkleur geven,zoals bv Blauw/geel, Paars/orange ,pastelkleuren of zelfs een rode of een geheel witte boorder.

Ik gebruik het gazon om rust te brengen tussen de verschillende boorders en tevens als wandelpad.

Ik vind nog altijd een boorder met struiken en vaste planten en eveneens hier en daar een boom tussen het mooist.

Voor meer,tot de volgende
Gr Eddy Esem,

donderdag 3 januari 2008 - 23:57
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 3? (beveiligingscontrole) *