Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb nogal wat last van mollen in het gazon. En niet enkel van dat die diertjes die vervelende hopen maken maak ook van diegenen die gangen maken net onder het gazon. Heel men gazon is zowat min of meer omgeploegt. Dit probleem zal iedereen wel bekent zijn, maar weet er iemand raad om van die diertje op een diervriendelijke wijze af te komen. Voor mij hoeven ze niet dood, maar dat er elders gaan spelen.
Ik had er ook last van, echt triestig hoe ze de boel kapot maken terwijl er rondom al die plaats is.
Soit, deze stick hier lijkt precies te helpen bij mij [afbeelding verwijderd niet-https]
deze zoemt niet, maar echt een electromotertje erin dat ratelt.
dit in combinatie met carbuur, daar doe je wat blokjes van in de gang, water erop en er komt een stinkend , giftig gas uit, normaal gezien dood het hen niet maar jaagt hen enkel weg, tenwij echt hardnekkig kunnen ze ervan stikken. (eerlijk gezegd, na vanalles geprobeerd te hebben, en de mol mijn nieuw aangelegd gazon bleef verwoesten mocht hij van mij stikken, ik zou hem nog eigenhandig gevild hebben) /
Het eigenaardige is, dat ze steeds op dezelfde plaats komen vroeten. Ik heb een tweetal plaatsen in het gazon waar ze steeds zitten, en op andere plaatsen waar ze niet komen. En dat is zo al een aantal jaren. Zelfs in de winter, als je met mooite een spade in de grond krijgt slagen die kleine diertjes erin om een hoop aarde naar boven te vroeten.
Hallo,
Ik durf niet goed maar ga het toch maar doen !!!!!!!!!!!!!!
Wat is er nu voor probleem aan dat zo'n beestje je gazon omploegt ?
Ik zelf vloek ook even natuurlijk bij het zien van zijn sporen, maar bedenk dan toch heel gauw dat hij niet 't minst schade aanricht aan moedertje natuur. 't Is natuurlijk anders als hij in een bedje jonge en vertroetelde zaailingen speelt...
Nog een schadelijk puntje: hij eet de nuttige regenwormen ... Maar voor de rest vind ik het zo'n wondertje onder de grond.. Doe het hem maar eens na, zo'n bergen verzetten...
@lentemode,
ik begrijp je redenering hoor, maar in ons geval hebben we achteraan een kleine 200 vierkante meter gras, als er daar dan een 5-10 molshopen in verschijnen, zichtbare gangen dan begin je het toch wel vervelend te vinden.
Als het gras onder de hopen dan verstikt is en je dan kale plekken krijgt in je gras, verzakkingen onder de tunnels enz... op een beperkte opp dan kom je er echt gek van en wil je kost wat kost het beest uit de weg.
Ha, wel, zo gauw als mogelijk met een rijf de molshopen uiteen rijven over het gras en de pijpen terug aantreden. Lichaamsbeweging en conditie, weet je wel...
Maar zo loopt je grasperk het minste schade op !
Ieder zijn redemering natuurlijk, maar ik zou toch liever hebben dat ze ergens gaan vroeten hoor. Zoals al aangehaald ze moeten voor mij niet dood, maar ik ben ze liever kwijt dan rijk. Zo te zien zijn er veel mensen die met het probleem te kampen hebben, maar veel oplossingen zijn er blijkbaar toch niet. Ik ga eens zo een trilstick kopen, welke oppervlakte zou dat ding goed voor zijn?
Ieder zijn redemering natuurlijk, maar ik zou toch liever hebben dat ze ergens gaan vroeten hoor. Zoals al aangehaald ze moeten voor mij niet dood, maar ik ben ze liever kwijt dan rijk. Zo te zien zijn er veel mensen die met het probleem te kampen hebben, maar veel oplossingen zijn er blijkbaar toch niet. Ik ga eens zo een trilstick kopen, welke oppervlakte zou dat ding goed voor zijn?
Mvg, Vic
afhankelijk van het ty^pe grond voor 500-1000 vierkante mete, in zware leemgrond gaat het signaal verder dan in licht zandgrond
Sorry maar die piep of tril sticks zijn weggegooid geld.
Mischien omdat men er geld aan gegeven heeft, maakt men zichzelf wijs dat het lijkt te werken
En karbuur, jaagt de beestjes ook anderhalve meter verderop
Een val onder de vorm van een buisje met 2 terugslagkleppen vakkundig in de pijp monteren, een beetje geduld en uiteindelijk kan je de beestjes een nieuwe thuis bezorgen in een veld even verderop
Sorry maar die piep of tril sticks zijn weggegooid geld.
Mischien omdat men er geld aan gegeven heeft, maakt men zichzelf wijs dat het lijkt te werken
En karbuur, jaagt de beestjes ook anderhalve meter verderop
Een val onder de vorm van een buisje met 2 terugslagkleppen vakkundig in de pijp monteren, een beetje geduld en uiteindelijk kan je de beestjes een nieuwe thuis bezorgen in een veld even verderop
tja, bij mij en men buurvrouw lag het vol molshopen, sinds die trilstok en carbuur geen enkele molshoop meer gezien, 't is niet omdat het bij u niet helpt dat het bij een ander niet helpt
tja, bij mij en men buurvrouw lag het vol molshopen, sinds die trilstok en carbuur geen enkele molshoop meer gezien, 't is niet omdat het bij u niet helpt dat het bij een ander niet helpt
Ok maar nu bewijst u niet echt dat die trilstok werkt Carbuur geeft een giftig gas af als het in contact komt met natte grond en met wat geluk houd je de mollen op afstand, met wat pech stuur je ze op een niet zo prettige manier naar de eeuwige jachtvelden.
Ik moet nog steeds het eerste bewijs zien dat een mol echt zijn valies pakt omwille van een pieptoon, een stok in de grond met een plastieken fles erop of een MP3 speler met liekes van clouseau derop
Wist je dat er tegenwoordig een soort landmijnen bestaat voor Mollen !? Van de moment dat hij in de buurt komt ontploft er een capsule
Gewoon vangen en weer loslaten bij de geburen die ge niet kunt uitstaan dat werkt hier nog het beste
Dat geeft dan nog wat plezier bij het vangen ook
Ik heb nogal wat last van mollen in het gazon. En niet enkel van dat die diertjes die vervelende hopen maken maak ook van diegenen die gangen maken net onder het gazon. Heel men gazon is zowat min of meer omgeploegt. Dit probleem zal iedereen wel bekent zijn, maar weet er iemand raad om van die diertje op een diervriendelijke wijze af te komen. Voor mij hoeven ze niet dood, maar dat er elders gaan spelen.
Mvg, Vic
je kan natuurlijk ook de bloem 'keizerskroon ' zetten (Fritillaria imperialis)
het stinkt wel (een ZEER onaangename geur)
maar het helpt super goed
greetz krcke
ps : ik studeer tuinbouwtechnieken en we zijn nu over bollen en knollen bezig (en had 14,5/15 op mn laatste toets)
Thx, voor de tip. Deze bloemsoort zegt me totaal niets, waar kan je deze kopen en wanneer moet ik die platen? En hoeveel moet je er dan zoal planten om het gewenste succes te behalen?
dag krcke
ben je zeker van die keizerskroon, zo'n prachtige plant (bloembol), ik had er geen idee van, kan je hem nu nog planten of is het al te laat om er volgend jaar plezier van te hebben ?