menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken hortensia

Ga naar meest recente reactie

sunjet

Sunjet

wanneer stek ik het best hortensia
en hoe kan mij dat iemand vertellen a.u.b.[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 26 juni 2007 - 04:35
basje

Basje

Hallo sunjet.
Hortensia kun je nu al stekken. juni of juli, dan wortelen ze al in deze zomer. Kweek ze wel op met winterbescherming (koelere ruimte).
Stek van eenjarige onvertakte scheuten zonder bloemen/knoppen. Het zijn de zachte scheuten.
Snijdt 's-morgens de stek met een lengte van 5-8 cm. Verwijder de onderste bladeren. Halveer event. grote bladeren om de verdamping/uitdroging vd stek tegen te gaan. Steek de stek in stekpoeder en poot ze in een pot. Geef water en dek af met plastic zak met elastiekje of in kweekbak met gesloten ventilatieschuifjes.
Ik heb op deze manier al diverse scheuten aan de gang gekregen. Op deze manier kun je ook de Boerenjasmijn, Forsythia, Fuchsia, Kornoelje, Ribes, Vlinderstruik e.d. stekken.
Succes ermee. Groetjes Basje
dinsdag 26 juni 2007 - 04:59
an

An

basje moet het persee in stekpoeder,
kan het niet gelijk in de stekaarde.
gr an
dinsdag 26 juni 2007 - 06:17
Helianthus

Helianthus

Stekpoeder zou helpen maar ik gebruik het niet voor makkelijk wortelende soorten zoals hortensia.
Bij buxus kan het wel helpen.
dinsdag 26 juni 2007 - 06:21
an

An

ja ik weet wel dat het de wortel groei bevorderd.
ik heb ook nog nooit gestekt.
gr an

zou wel willen maar het lijkt zo moeilijk
dinsdag 26 juni 2007 - 06:24
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Niet zo moeilijk hoor an, probeer eens met wat makkelijke soorten als buddleya, lavendel, hortensia, hypericum, philadelphus ... om maar enkele te noemen, ja zelfs buxus lukt vrij vlot hoor.
Wie niet waagt niet wint
dinsdag 26 juni 2007 - 06:36
an

An

wanneer kan je dan een hortensia stekken en een vlinderstruik eneen sering bv
gr an
dinsdag 26 juni 2007 - 06:38
Helianthus

Helianthus

voor zomerstek is het nu het goede moment, doe het zoals basje iets hoger in deze topic beschreven heeft en het zal wel lukken.

succes
dinsdag 26 juni 2007 - 06:41
an

An

wat zijn winter en wat zijn zomer stekken
gr an
dinsdag 26 juni 2007 - 06:42
Helianthus

Helianthus

An,

Een zomerstek is een stek mét bladeren, of het nu om bladverliezende of bladhoudende planten gaat.
Ze worden ook kruidachtige of halfhoutachtige stekken genoemd.
Ze worden meestal in de zomerperiode genomen , vandaar de naam.
De "beste" periode om dit te doen is voor de meeste gewassen van half juni tot eind augustus voor de bladverliezende planten (zoals jou hortensia in de vraag).
Voor de bladhoudende gewassen kan je dit in augustus-september doen (vaak onder koud glas) of ook nog in maart-april (onder "warm" glas dan).
Een aantal voorbeelden van planten die door zomerstek kunnen worden vermeerderd; spiraea, viburnum, skimmia, clematis, mahonia.

Een winterstek is een stek zonder bladeren.
Meestal wordt hiermee begonnen na de eerste nachtvorsten, dan heeft het stekmateriaal een "goede afrijping" ondergaan.
Planten die veelal door winterstek worden vermeerderd zijn bijvoorbeeld populier en wilg, ook plataan, prunus-soorten, hibiscus, liguster, lonicera.

Voilà, hopelijk heb je hier wat aan.
Succes en de groetjes, Gert
dinsdag 26 juni 2007 - 13:50
an

An

lonicera is toch die klimplant (kamperfoelie)
bedankt voor je uitleg.
gr an
dinsdag 26 juni 2007 - 15:37
Helianthus

Helianthus

Inderdaad an, lonicera is een klimplant maar da's geen probleem hoor.
Klimplanten gaan doorgaans nog vrij makkelijk.
Kijk maar naar klimop, knip wat scheuten af, zet die in een glas water en hop ze wortelen als vanzelf.

Uiteindelijk hé, veel mensen gaan braafjes plantjes kopen in het tuincentrum, en pas op, daar is niks mis mee, als ikzelf een tuincenter binnenstap kan je er donder op zeggen dat ik met iets buiten kom, vaak moet ik dan éénmaal thuisgekomen wel weer beginnen kijken waar ik dat weer kwijt kan

Maar je moet weten dat alles wat de grote tuinkwekerijen en veredelaars doen, dat wij dat grotendeels ook zelf kunnen, alleen moet je weten hoe en er durven aan beginnen.
Wat is er mis met een keertje wat stekjes te nemen van je planten en te proberen ze te doen wortelen.
Plantjes verder kweken kan zo een leuke hobby-in-een-hobby zijn.
Kijk maar eens naar al die cactusliefhebbers hier op het forum.
Zelf ben ik niet bepaald een cactusfanaat maar ik sta telkens weer in bewondering als ik die prachtige foto's zie met al die jonge plantjes !
Proberen maar dus zou ik zeggen.

Succes nog en de groetjes, Gert.
dinsdag 26 juni 2007 - 22:32
an

An

gewoon een stek nemen van een passie flora en op water zetten kan dat ook
of zit daar weer wat speciaals aan wat je moet doen die vind ik zo mooi.
gr an
dinsdag 26 juni 2007 - 22:35
Helianthus

Helianthus

nee , ik gaf wellicht met die klimop een slecht voorbeeld, da's weer net ééntje die té makkelijk is
passiflora heb ik zelf nog niet gedaan maar wellicht hetzelfde als clematis stekken.
ik geloof dat er onlangs nog een topic hierrond is geweest dus kijk eens bij "zoeken" op het forum of google eens specifiek op passiflora stekken
dinsdag 26 juni 2007 - 22:41
minouke

Minouke

onlangs gehoord dat men sigarettenasse kan gebruiken ipv stekpoeder...

ja voor de nietrokers(ik bv) spijtig hé....
dinsdag 26 juni 2007 - 22:47
Helianthus

Helianthus

Meen je dat Chantal van die asse ?
Nog nooit gehoord en ook niet geprobeerd, maar ben net als jij een niet-roker dus m'n stekken zullen het zonder nicotineshot moeten doen
dinsdag 26 juni 2007 - 22:52
Camieke

Camieke

kan ik nu ook nog hortensia's stekken??
ik had mij laten wijsmaken dat dit ook zou lukken door ze in het water te zetten...
ik heb er nu dus in een vaasje staan.. ( zonder bloem hoor)
ben eens benieuwd of het gaat lukken..
ik hou jullie zeker op de hoogte!
woensdag 8 augustus 2007 - 19:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).