Gisteren koos mijn lief het menu, aan de hand van een receptje dat in een Duits kooktijdschrift (Meine Familie und Ich) stond, dat hij voor mij had meegebracht.
Ik ga op mijn geheugen af. Het receptje was ongeveer als volgt:
Groene spaghetti met balletjes
Spaghetti al dente koken in gezouten water. Een prei in blokjes van ongeveer 4 cm snijden, en dan in de lengte in fijne (maximum 4 mm dik) sliertjes snijden. Een courgette eerst overlangs snijden in vieren en vervolgens in (kwart)schijfjes van ongeveer 5 mm snijden.
400 g gemengd gehakt mengen met 2 eetlepels slagroom, peper en zout, en 2 eetlepels gehakte peterselie. Ongeveer 30 gehaktballetjes van draaien.
In een ruime kookpot de gehaktballetjes aanbraden in wat boter op niet te hoge temperatuur. De balletjes uit het braadvet nemen, en daar de preisliertjes en de courgette in stoven. Nog wat meer gehakte peterselie bijvoegen, de gehaktballetjes, een eetlepel mosterd, peper en zout. Het geheel 10 minuutjes stoven op een zacht vuurtje.
Kookpot van het vuur nemen en nog 2 eetlepels room (of mascarpone) onder roeren. De spaghetti afgieten en onder de groentemengeling mengen.
Ik vond het erg lekker en weer eens een andere manier om courgettes klaar te maken.
Voor vandaag staat er shepherd's pie op het menu:
Shepherd's Pie
500 g gemengd gehakt - 1 pakje erwtjes & worteltjes - 1 brikpakje tomatenbrokjes - 1 ui - 1 knoflookteentje - 2 el worcestershire saus - 4 grote aardappelen - 2 el roomkaas - 2 el melk - 3 el boter - zout - peper
Aardappelen gaar koken. Ui fruiten, knoflook bij voegen. Gehakt rul bakken. Erwtjes & worteltjes en tomatenbrokjes bijvoegen en nog even laten stoven. Aardappelen pureren. Boter bij voegen, melk, en roomkaas. Op smaak brengen met peper en zout. Gehaktmengsel verdelen over een ovenschaal. Daarbovenop de aardappelpuree verdelen. 30 min. in een 200°C oven.
En voor morgen staat er iets heel speciaals gepland: Brisketgebraad met tzimmes (een recept van "Nourished Kitchen")
2 à 3 el rundervet - 1 brisketgebraad - 1 l runderbouillon - 1/2 l cider - 6 grote wortelen, geschild, in blokjes - 3 grote zoete aardappelen, geschild en in blokjes - 2 kopjes pruimen zonder pitten - 2 el rundervet - 2 uien, gepeld in dunne schijfjes - braadvocht van het gebraad en de groente - 1/4 l cider
Oven voorverwarmen op 150°C. Rundervet verhitten tot het goed heet is. Het gebraad 3 à 4 min. schroeien, dan in een kleipot (Römertopf) leggen. 1 liter bouillon en 1/2 l cider toevoegen. Stoof het vlees met deksel erop gedurende 3 uren. Na 3 uur ongeveer, voeg de gehakte wortelen en zoete aardappelen toe. Laat verder een uur smoren. Voeg de pruimen toe, en verhoog de temperatuur tot 190°C. Laat nog eens 30 à 45 min braden. Neem het gebraad en de groente uit de oven, laat het gebraad op een schotel rusten. Leg de groente errond. Hou beide warm door ze in de uitgeschakelde oven te laten staan. Maak inmiddels de saus. Smelt 2 el rundervet op middelhoog vuur. Voeg de sjalotjes in schijfjes toe. Wanneer de sjalotjes lichtjes bruin worden, voeg het braadvocht toe en 1/4 l cider. Laat op een zacht vuur reduceren tot de helft. Snij het gebraad aan en serveer met de groente en de saus.
Ter informatie: brisket is natuurlijk de engelstalige benaming voor dit soort gebraad. Hier bij onze slagers is het niet gebruikelijk om het deel waar de brisket van gesneden wordt te verkopen als gebraad (denk ik). Mijn beenhouwer zei dat hij het wel kent, noemde het rundsschoudergebraad en vertelde dat hij het altijd tot stoofvlees versnijdt.
Als je geen rundervet hebt, kan je ook echte karnboter gebruiken of koud geperste olie.
En ik ga het maken in mijn slow cooker, want een kleipot heb ik niet