Roeli, op het NOS journaal van 1 augustus 2024 zeiden ze dat het noorden van Nederland, in vergelijking met de rest van het land, heel wat minder neerslag heeft gehad. Vandaar dus dat jij veel minder last hebt van de slakken die een groot deel van onze Lage Landen teisteren.
Wat je ratten betreft: ik las ooit dat je (gemiddeld) nooit verder dan 10 m van een rat verwijderd bent.
Ik geloof het best. Ook hier zitten ratten. Toen ik een te oude appel in twee sneed en op de compostbak gooide, waren de twee stukken de dag nadien verdwenen. Ik ken geen ander dier dat ze in hun geheel zou kunnen meenemen.
't Is een dilemma: als je je tuin egelvriendelijk maakt, is die meteen ook ratvriendelijk.
En als je ratten doodt of weet te verjagen van een plekje, wordt dat plekje na een tijdje toch weer ingenomen door de volgende familie.
Ratten kunnen tot 3 m diep graven. Als je ze niet meer onder je schuur wil, zou je dus een barrière 3 m diep rond je schuur moeten maken. Lijkt met al even doenbaar als de schuur afbreken.
Misschien zou je een huisdier in huis kunnen halen dat op ratten jaagt. Fretten en sommige hondenrassen worden ingezet als rattenvangers. (Voor wat het waard is: de gemiddelde kat is geen (goede) rattenvanger.)
Als de omgeving geschikt is, kan je proberen natuurlijke vijanden te lokken.
Als je water te veel hebt, kan je regelmatig een paar gieters in hun holen kappen.
Misschien hebben zo'n dingen een afschrikeffect.
Bij wijze van troostertje:
https://www.onzenatuur.be/artikel/zijn-ratten-een-echte-pest