Hallo merel,
V.w.b. uw doordenkertje, daar kan ik nog alle kanten mee op. Maar ik ga toch voor het onderbewuste en de juiste beer, want waar ik tot mijn knietjes in kan zitten, ruikt niet bepaald naar meer. Alhoewel...als we het "beer" in het engels vertalen, is het gelijk aantrekkelijker. Als we het engelse beer even niet beschouwen als beer maar als bier. (Weer een betekenis van het woord "beer")En daar kunnen we dan weer een nieuwe topic over maken, want dan zijn we nog lang niet uitgepraat, alhoewel alles met mate...of het nu beer, beer en/of de beer is is.
Idd ik ben het met u eens hoe onnatuurlijk we met onze dieren omgaan. Het is een kwestie van vraag en aanbod, en de boer moet ook leven dus past hij zijn werk aan. Daar is op zich niets mis mee. Dat doen we allemaal. Het onschuldige van de dames, het kinderlijke onvolwassen zijn, geestelijk niet volgroeid zit hem waarshijnlijk in de jarenlange genetische manipulatie van het ras. Men streeft echter naar een koe die veel melk geeft, weinig problemen geeft met kalveren en dus nog betere koeien die nog meer melk geven etc. etc. Maar daar ergens in die genen zitten toch nog kwaliteiten, waar de manipulator niet aan heeft getornt(omdat het voor hem niet interressant is). En als je goed kijkt zit daar toch nog veel natuurlijks in. En juist daarom is de koe toch een mooi beest die best wel volwassen is en geestelijk volgroeid. Het machinale, de grootsheid van die doorloopstallen maken het te klinisch en te koud om oog te hebben voor dit op zich prachtige dier. De koe in een warme stal, lekker in het stro, loslopend in een hok met vrijloop naar buiten, wanneer het zelf wil, spreekt ons het meest aan. Maar dat zijn helaas tijden van weleer, een uitzonderling daargelaten.
Genetische manipulatie brengt ons op de laatste vraag. Kan kaas maken ook zonder stremsel? Nee! maar je hebt niet altijd het stremsel nodig gehaald uit de lebmaag van een rund. Het ligt eraan wat voor kaas u wil maken en hoeveel. Houdbaarheid, hygiënische omstandigheden etc. Hygiëne is zeer belangrijk, niet alleen bij levensmiddelen in het algemeen, maar zeker ook bij het bereiden van kaas.
Als vervanging van stremsel kunt u ook citroensap gebruiken, maar dan is de houdbaarheid zeer beperkt. Ook kunt u via de microbiologische weg stremsel verkrijgen, t.w. genetisch gemodificeerde micro-organismen. Ook is stremsel op basis van plantenextracten te verkrijgen.
En uw allerlaatste vraag.. kan het ook zonder? nee internetshopping blijft noodzakelijk, hahaha
Ik mag dan wel een "kaaskop" zijn, maar zoals ik in mijn tweede zin, van het vorige antwoord reeds zei;" ne mens kan niet overal verstand van hebben" Ik ben wel gek op kaas, of het nu goudse kaas of geitenkaas of de schimmelkazen zijn, ze zijn allemaal lekker. Ik heb wel verstand van kaas eten..... mmmmmm lekker!!
Hieronder een paar links waar u wat over kaas en zijn bereiding kunt komen te weten. Er is mij ooit eens gezegt: een ingenieur is niet meer dan een monteur, alleen weet hij waar hij de oplossing van het probleem moet zoeken of kan vinden.
Ik vond dat een mooie bescheiden uitdrukking.
Ik hoop dat het lukt met de kaasjes, en mocht het zo zijn. Ik ben altijd bereid om te proeven en zorg voor dat bijbehorende flesje wijn.
http://home.wanadoo.nl/entre-les-collines/Kaasmakers.htm
http://www.dsm.com/en_US/html/dfs/home.htm
http://www.nbvsite.nl/nl/default.asp
groet
Jan Paul