menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen van buren snoeien

Ga naar meest recente reactie

PVM

PVM

Wij hebben een 2 tal bomen van de buren die toch al een 4 tal meter overhangen en zo onze eigen planten en bomen belemmeren.
Mogen wij dit zelf snoeien als de buren dit niet willen doen, zonder gertechterlijke problemen te hebben?
Of bestaat er daar een speciale wetgeving voor?
Dank voor het antwoord
maandag 18 juni 2007 - 06:59
Helianthus

Helianthus

Beste PVM,

NIET zelf doen !
Hiermee kan je problemen krijgen !
Je kan wel van je buren verlangen dat zij het nodige snoeiwerk verrichten.
Vraag het hun eerst als de verstandhouding het toelaat, zoniet kan je hun "onder druk" zetten via de wijkagent.
Ze zijn wettelijk verplicht die takken weg te doen als u dit vraagt.

Over snoeien van overhangende takken en het aanplanten en het kappen van bomen is er een specifieke wetgeving.
Voor hoogstambomen geldt de regel dat ze op minstens 2 meter van de scheidingslijn dienen te worden aangeplant.
Men spreekt van een hoogstamboom als een boom van nature meer dan 3 meter hoog wordt (in de wetgeving althans, in de sierteelt heeft deze benaming betrekking op de stamhoogte).
Voor een hoogstamboom die ergens langer dan 30 jaar staat geldt een verjaring.
(stel je voor dat je een hoogstamboomgaard hebt en plots wordt er achter jou boomgaard een wijk verkaveld, het zou maar al te jammer zijn dat jij dan "verplicht" wordt je bomen die daar misschien al 50 jaar staan te kappen omdat ze te dicht op de nieuwe scheidingslijn zouden staan...).

Voor hagen en struiken geldt een plantafstand van minstens een halve meter van de scheidingslijn.
Hagen OP de scheidingslijn worden als gemeenschappelijk aanzien en hiervoor dient iedere buur zelf in te staan voor het onderhoud ervan op zijn perceel.
Let wel op; voor het snoeien van een haag die over de perceelsgrens heen groeit (zoals in jou specifieke geval dus), dient de tegenpartij toelating te verlenen tot het betreden van het perceel aan de persoon die de snoeiwerken wil uitvoeren.
Dus jou buurman is verplicht die takken te snoeien maar jij bent anderzijds verplicht hem de toegang tot jou perceel te verlenen ten einde dit snoeiwerk te kunnen uitvoeren !

Nog even voor de volledigheid.
Wat betreft overhangende takken met fruit; ook hier dien je van af te blijven.
Tenzij het fruit op de grond valt, als het op jou grond ligt is het van jou, zolang het aan de boom hangt, afblijven...

Misschien rare regeltjes allemaal maar toch beter van ze te kennen vooraleer je dingen gaat doen waarmee je in de problemen zou kunnen komen hé.

Voilà, ik hoop dat je hier iets aan hebt en tot een overeenkomst kan komen met je buur want een goeie buur is toch nog steeds beter dan een verre vriend (alé zeggen ze toch hé
)

Groetjes, Gert
maandag 18 juni 2007 - 13:49
PVM

PVM

Heel hartelijk bedankt voor dit antwoord,
maar die ene boom staat er toch ook al heel lang, toch al méér dan 30 jaar.
Ik woon ernaast sedert een vijftal jaren (de grond heb ik van mijn ouders overgekocht) en heb erop gebouwd. onze tuin hebben we zelf heraangelegd en die takken van die grote boom hinderen wel voor onze planten en struiken.
Ik heb het wel al eens gevraagd aan mijn buurvrouw, maar ze gaf als antwoord dat dit een traaggroeiende sierboom is, en het niet goed zal zijn voor die boom als hij langs onze zijde moet gesnoeid worden....
Kan ze toch verplicht worden om te snoeien, ook al staat hij er méér dan 30 jaar?
dinsdag 19 juni 2007 - 06:17
Helianthus

Helianthus

Snoeien moet ze volgens mij wel ja.
Kappen is wellicht uitgesloten als de boom al zo oud is maar dat verlangen jullie denk ik ook niet hé...

Groetjes
dinsdag 19 juni 2007 - 06:30
PVM

PVM

Bedankt,
Neen kappen hoeft niet, snoeien zou al heel goed zijn.
We weten nu wat we kunnen doen, nogmaals dank daarvoor.
woensdag 20 juni 2007 - 03:46
Acontinum

Acontinum

ik dacht zelfs dat een boom 3 meter van de omheining moest staan?
dinsdag 3 juli 2007 - 20:06
minouke

Tekst aangepast

Minouke

neen 2m , en gemeten van het midden van de stam niet tot de stam (belgie), bij betwisting wordt ook de echte scheidingslijn gemeten volgens kadaster, kan wel voor verrassingen zorgen...
woensdag 4 juli 2007 - 01:36
piet1

Piet1

De afstand voor een hoogstam tot de scheiding is 2 meter, dit vindt je terug in het 'Veldwetboek'. Bij problemen is het de vrederechter die je een uitspraak kan vragen. Maar dit kan je beter voorkomen door samen met je buur tot een goede oplossing te komen.
Groeten
Piet1
woensdag 4 juli 2007 - 01:51
pespa

Pespa

Wat als de bomen er al meer dan 30 jaar staan (eigenlijk een uitgegroeide haag) en de takken overhangen?
Kan in zo'n geval geëist worden van de buur dat alle takken die over de scheidingslijn hangen worden gesnoeid tot op die lijn?
Bedankt voor uw antwoord!
maandag 5 november 2007 - 21:17
Bowie

Bowie

Misschien toch wel eerst navragen op het gemeentehuis/wijkagent/vrederechter.
Alleszins probeer om er eerst samen uit te komen, wat via gerechtelijk weg kan dat een wrange smaak achterlaten. Tenslotte moet je toch naast je buur blijven wonen.
dinsdag 6 november 2007 - 08:17
Lino

Lino

Nodig die buur eens uit om bij jou in de tuin te komen kijken, waarom je "last" hebt van hun boom.
Als ze het met eigen ogen gezien hebben, zullen ze misschien inschikkelijker zijn.
Bespreek terwijl je ernaar staat te kijken (= veel concreter)
Zeg dat je niet wil dat ze hem helemaal kort snoeien, maar dat je toch graag die en die takken weg zou willen...
9 kansen op 10 dat ze dan wel iets willen doen.
dinsdag 6 november 2007 - 08:52
sunjet

Sunjet

eerst met u buur overleggen want praten help altijd
ik had hetzelfde aan de hand eerst met buurman gapraat
en daarna heb ik het zelf mogen doen
donderdag 3 januari 2008 - 13:27
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Ja, dat lijkt mij ook het beste.Eerst praten.Wij hadden een buurvrouw en met haar hadden we ook afgesproken. Wat overhangt mag ingesnoeid worden. Zelfs het fruit wat overhing mocht zij plukken van ons.
Nu is dit huis verkocht en krijgen we nieuwe buren.Nu hopen dat die ook zo 'sportief ' zijn.
We spreken hier nu over; 'Wat in de lucht overhangt'. Wat nu als de wortels beginnen door te groeien? Ik denk dat er een wet is dat je deze mag verwijderen omdat ze in de grond zitten. Maar toen ik dit gedaan heb ,had ik haar eerst ingelicht. Je kunt nooit weten dat de boom,of andere plant,afsterft. Ze zou nog kunnen denken dat het anders kwaad opzet is.
zaterdag 19 januari 2008 - 20:08
ElsDL

ElsDL

Ik heb een gelijkaardig probleem.
Kunnen mijn buren eisen dat ik mijn boom in de hoogte laat snoeien?
Ze willen blijkbaar meer zon in hun tuin.
Of ben ik alleen verplicht om de overhangende takken te snoeien?
donderdag 12 maart 2009 - 16:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Maak a.u.b. geen ruzie om een boom. Probeer te relativeren. Een goede buur is veel waard. Met goed overleg en een wijntje 's avonds moet je eind kunnen komen.
donderdag 12 maart 2009 - 16:20
snoeijen

Snoeijen

Officieel/wettelijk moet een forse boom +- een meter van een schutting of andere scheiding aangeplant zijn.is dit niet het geval en heeft u er last van is het aan uw buren om eventueel overlast van uw kan aan te pakken,dit kan zijn dat alles wat bij u over de schutting groeit te snoeien.(maar in samenwerking met uw buren is altijd beter.) Gr. Snoeijen
dinsdag 9 juni 2009 - 20:09
Polplastron

Polplastron

Misschien klopt dat in Nederland, maar in België is het zo dat hoogstambomen op minimum 2 m van de scheiding moeten staan (Dit is hier al eens vermeld) en hagen of struiken op minimaal 0,5 meter van de scheiding.

Wat het toppen van de bomen betreft weet ik ook niet wat de regelgeving is, maar zoals reeds eerder gezegd is, een goede buur is echt meer waard dan een mooie boom.
woensdag 10 juni 2009 - 19:50
nelson

Nelson

Beste

ik heb een probleem met een buur die mijn struiken/bomen snoeit.Hij doet dit zonder vooroverleg, stiekem en zonder iets op te ruimen.een vonnis van de vrederechter-waarnaar hij mij zelf had laten uitnodigen-dat volledig in mijn voordeel uitviel legt hij naast zich neer.
Voor de goede orde staan deze struiken tussen de 2 en de 3,5 meter van de perceelgrens en hangen de takken NIET over de erfgrens
een boom werd gewoon op een hoogte van 80 cm afgezaagd, de struiken doormiddel van een stokzaag
wie kan me raad geven???

met vriendelijke groeten
Nelson

P.S meneer heeft reeds gedreigd met "de bos inbrandsteken met 5 liter benzine"(getuige)
de bomen met zoutzuur te behandelen (zelf gehoord)
zaterdag 14 juli 2012 - 09:44
pplakke

Pplakke

ik denk dat je dan best naar de politie stapt.
kan je op kosten van de buur stronken laten uitdoen.
en nieuwe uiteraard nog grotere bomen aanplanten.
enkel dat proces dat hij je aanspande.
is al reden genoeg om aan te nemen dat hij er achter zit.
maandag 16 juli 2012 - 16:07
nelson

Nelson

Dank Je wel
ik maak mij vooral zorgen om uitspraken als met 50 liter het bos in de brand steken, en "zelf gehoord"de bomen met zwavelzuur kapotmaken.
ik heb contact met politie, maar opteer toch voor overleg.Als dit niets oplevert vogt er klacht met burgerlijke partijstelling.ik hoop vooral dat de rede het haalt.
Bewijslast is echter steeds moeilijk in dit soort zaken.
ik ga in ieder geval camerabewaking installeren.aanvraag privacycomm is al onder weg
maandag 16 juli 2012 - 16:36
Lynn.Vermeulen 7@telenet.be

Lynn.Vermeulen [email protected]

Hey! Wij hebben verschillende struiken die door de zwaartekracht, wat overhangen...bij verschillende bureb ...nu heeft 1 van de buurmannen die langs zijn kant gesnoeit...zonder te verwittigen of te vragen... Tot daar geen probleem... Maar het snoeiafval is tssn muur en struik gestoken...mag die dit zomaar doen???! Dit kan toch ni?! Ook een van de andere buren heeft dit gedaan...

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 24 oktober 2015 - 18:38
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).