menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke onkruid is dit

Ga naar meest recente reactie

ireentje

Ireentje

Wat voor onkruit is dit Het komt heel veel voor in mijn gras En wat kan ik er eventueel
tegen doen

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 26 juli 2024 - 21:01
leerling

Leerling

Ik denk een van de vingergrassen (Digitaria).

M.i. heb je een beperkt aantal opties als je een eenkleurig, egaal gazon wil:
* Tijd opofferen om alle ongewenste planten handmatig te verwijderen.
(Hoeveel tijd is afhankelijk van de grootte van je gazon, de zaden die kwamen bloot liggen toen je die aanlegde, de zaden die komen aanwaaien.)
* De oppervlakte van je gazon in vraag stellen zodat je minder tijd moet opofferen.
(Bomen, struiken en vaste planten vragen veel minder onderhoud - tenminste als je die planten kiest die zich goed voelen in de omstandigheden die jouw tuin biedt: type grond, vochtigheid, zonlicht, zuurtegraad.)

Als dat niet kan, heb je m.i. een paar andere opties:
* Je blijven ergeren aan al die ongewenste planten.
* Om de zoveel jaar je gazon heraanleggen.
* Het achterhaalde statussymbool uitwuiven en je gazon langzaam maar zeker omvormen naar een waardevol gazon, die heel wat andere planten - en dieren - ondersteunt. Zo eentje die veel minder tijd kost en je uitnodigt om terug nieuwsgierig te worden naar wat er leeft.
zaterdag 27 juli 2024 - 00:29
Tuinprins

Tuinprins

Zijn volgens mij 2 verschillende onkruiden. Het onderste onkruid is Europese hanenpoot. Dit is een eenjarig gras en is een algemeen voorkomend onkruid in West Europa. Bij maaien heeft het de neiging om horizontaal te groeien en kan zo toch nog zaad produceren. Dit moet je voorkomen. Aangezien het een gras is, is chemische bestrijding in een gazon lastig.

Naast wieden is zorgen dat het niet in het zaad schiet en het gazon regelmatig maaien een methode om er van af te komen. Het gras is eenjarig en sterft af in de herfst/winter. Overigens kan er volgend jaar weer zaad van dit onkruid ontkiemen. Het is immers nooit zo dat alle onkruidzaden die door grondbewerking aan de oppervlakte zijn gekomen, het eerste jaar ontkiemen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 juli 2024 - 07:42
ireentje

Ireentje

Beste forum leden zeker alvast bedankt voor jullie reactie IK heb nu de meeste van deze uitgestoken en verwijderd was een heel karwei .Maar nu heb ik de gaten opgevuld met tuinaarde gemengt met het juiste gazonzaad Ik weet niet of dat juist is maar ik hoop van wel Als ik het weer eens zie ga ik het eens bekijken onder een vergrootglas En een foto van maken
mvrg ireen
dinsdag 30 juli 2024 - 07:56
PeterC

PeterC

Lijkt me een correcte aanpak.
Succes met je gazon.
donderdag 1 augustus 2024 - 21:52
leerling

Leerling

Als je zeker wil zijn om wat voor planten het gaat, kan je ze beter wat verder laten groeien. Zowel hanepoot als vingergras zijn eenvoudiger te herkennen aan hun aren.

Maar als de planten ongewenst zijn en je bereidt bent om veel tijd te besteden om ze (manueel) te bestrijden, weet ik niet of je veel hebt aan hun juiste naam.

Gazongrassen terug inzaaien wordt veel aanbevolen. Hou er wel rekening mee dat sommige "on"kruiden sneller zullen kiemen dan je gazonzaden.
donderdag 1 augustus 2024 - 23:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).