menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor gras

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Wie weet een goed alternatief voor gras dat wat tegen betreding kan en langer groen blijft bij droogte?
Klaver ken ik al want da staat hier massaal. Maar meer verschillende planten is leuker en biodiverser.
Zou dit lukken met duizendblad bvb?
zaterdag 13 juli 2024 - 12:15
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Duizendblad zit een flink deel van het jaar onder de grond. In ons gras hier zie ik die ook pas sedert begin deze maand opduiken.
Tijdens de echte droogte periodes van afgelopen jaren was het wel nog het enige groen dat daar nog te zien was. Zelfs de klaver was toen weg.

Wij laten gewoon groeien wat wil groeien. Het enige dat ik nog wegwied uit ons "gras" zijn de Duchesnea Indica (schijnaardbei), een invasieve exoot.

Maaien doen we weinig en vrij chaotisch: de bloemen die in bloei staan laten we staan. Daardoor zijn er altijd wel hoge en lage delen en dat is prima voor insecten en dus ook voor de rest van de voedselketen.

En ja, dat kan allemaal best tegen betreding. Tenzij je echte voetballertjes hebt, vinden kinderen zo'n hoog-laag grasveld leuk. Als de planten hoog genoeg staan, zijn het extra verstopplaatsjes en er valt altijd wel wat te ontdekken.

Totaal ongeschikt als je je grasveld eenkleurig groen en vrij strak wil.
zaterdag 13 juli 2024 - 12:33
dries944

Dries944

Toen ik het huis hier kocht in 2016 stond hier een soort plantje in een deel van het gazon,denk dat het duizendblad was. Heb da toen weggedaan wat ik eigenlijk nu wel jammer vind. Daarna grasmatten opgelegd.

Nu in mijn border staat duizendblad ma die blijft de hele winter groen. Zaait duizendblad zich gemakkelijk uit? Hij maakt ook worteluitlopers. De vraag is ook als die zou uitzaaien of je dan dezelfde kleur krijgt...

Het gras wordt hier gemulcht omdat hier veel heermoes groeit ,wat duid op arme grond.
Op een oppervlakte waar klaver aan het bloeien is ,heb ik het niet afgemaaid. Goed voor de bestuivers

Die schijnaarbei groeit hier ook wat ik ook in toom houd. Aan de gracht laat ik het groeien tegen bodemerosie. Daar doet het geen kwaad.
zaterdag 13 juli 2024 - 14:46
leerling

Leerling

Re. duizendblad
Hier groeit Achillea millefolium, de natuurlijke vorm, alleen in wit (of een heel enkele keer licht roze). Helemaal kleurecht.
Voor zover ik weet vermeerdert die zich (vooral) via de wortelstokken. Ik zie hem in elk geval niet opduiken in andere delen van de tuin.

Re. heermoes
Het is een fabeltje dat heermoes een indicator is voor arme grond. Zie o.a. https://www.ecopedia.be/planten/heermoes
Onze vorige tuin had een rijke leemgrond. In één hoek stond heermoes en de enige manier om die daar terug te dringen was die regelmatig te wieden (om de wortels uit te putten) en de jonge, sporendragende spruiten in de lente, meteen te verwijderen. Ik kende de afdekmethode met karton+mulch toen nog niet, anders had ik die zeker geprobeerd.
Puur mulchen om heermoes weg te krijgen lijkt me de verkeerde strategie.
In een grasveld zou ik het gewoon maaien en afvoeren.

Re. klaver
De plekken waar de klaverbloempjes (grotendeels) uitgebloeid zijn, worden hier gemaaid. Ik heb de indruk dat die daarna sneller nieuwe bloempjes aanmaakt.

Re. schijnaardbei
Zou ik niet doen.
't Is een invasieve exoot die heel snel grote oppervlaktes kan koloniseren.
https://www.ecopedia.be/planten/schijnaardbei
Invasieve exoten gaan er hier sowieso uit. M.i. zijn er genoeg inheemse bodembedekkende planten.
zondag 14 juli 2024 - 00:24
dries944

Dries944

Met arme grond bedoel ik dat er weinig spoorelementen in de grond zitten,daarom gebruik ik ook veel lavameel en gruis. Doe ik al 4 jaar ma weinig verbetering tot nu toe. Heermoes is toch een indicator van gebrek aan spoorelementen want de plant haalt die van grote dieptes naar boven om de bovenlaag te verbeteren?! Vroeger had ik een composthoop en daar groeide geen heermoes in en ernaast wel, dat wil toch wel iets zeggen denk ik...
Is lichte zandgrond hier dus van nature wel wat arm.

Met mulchen heb je een gesloten kringloop en geen afval en verbeterd de grond ism het bodemleven.

Wist niet dat de schijnaarbei een exoot is, de vruchten zijn ook smaakloos dus nie de moeite om te houden.

Sommige exoten zijn wel nuttig vind ik zolas de robinia die hier ook staat met geel blad. Prachtige boom die één van de beste stikstoffixeerders zijn die er is. De nadelen moet je er dan wel bij nemen zoals de doornen en de worteluitlopers die hij massaal kan produceren. Hij staat bijna helemaal achteraan mijn tuin waar het geen kwaad kan. Er staan hier zelfs robinia's op gemeentegrond die grenst aan mij tuin achteraan.
zondag 14 juli 2024 - 11:15
leerling

Leerling

Arme grond is net dat: grond met weinig voedingsstoffen, inclusief spore-elementen.
Lees er het deeltje "Verspreiding" op die Ecopedia-site nog eens op na. Je kan de Polders moeilijk voedselarme grond noemen.

De reden waarom heermoes niet in je compostbak groeit heeft waarschijnlijk te maken met het afdekeffect. Vandaar dat ik, achteraf gezien, dat hoekje in de vorige tuin ook had moeten afdekken met karton+mulch. De mulch zou dan, in dit geval, bedoeld zijn om het karton op zijn plaats te houden en er voor te zorgen dat de bodem eronder langer donker blijft.

Als je al vier jaar lavameel en gruis gebruikt (hopelijk dat meel met mondmaskertje op) en weinig tot geen verbetering ziet, ben je vooral de producent en de verkoper van dat meel rijk aan het maken.
Misschien is een bodemanalyse laten uitvoeren dan zinvoller?

Hier gebruik ik mulch vooral onder de hagen en in de vierkantemeterbakken. Inderdaad een mooie manier om de kringloop te sluiten.
Afhankelijk van het type gazon dat je wil, zou je daar een of twee keer per jaar ook compost over kunnen uitstrooien. Hier is het de bedoeling om er een natuurlijke bloemenwei van te maken, dus proberen we de grond te verarmen door het maaisel weg te voeren.

Robinia pseudoacacia is hier een pest. O.a. het terrein achter onze tuin staat er vol van. En helaas zaait die zich hier ook heel vlot uit. Kijk maar eens op https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/spel/plantenherkenner/5368
De robinia's die hier stonden hebben we laten verwijderen.
Zie ook https://www.ecopedia.be/boom/valse-acacia
zondag 14 juli 2024 - 13:05
dries944

Dries944

Het achterste van mijn tuin is de bedoeling om een klein bosje van te maken ,met ook voedselbosplanten dus moet de bodem rijker worden. Compost uitstrooien over gazon heb ik al een paar keer gedaan. Ieder jaar verdwijnt hier ook wat gazon die ik omzet in border.
Gras alleen is voor mij een groene woestijn die niet nuttig is voor de insecten,dus klaver en madeliefjes zijn zeker welkom en staan er ook. Andere onkruiden tolereer ik dan weer niet in mijn tuin.

Met heermoes heb ik leren leven maar hopelijk gaat die ooit weg. In het gazon zie ik die wel heel weinig. Lavagruis spoelt niet uit dus zo erg is da niet en het bodemleven moet dit nog omzetten zodat de planten dit kunnen opnemen. Wel beter kleine bigbags kopen dan zakken van 20kg. Komt veel goedkoper uit.

Op ecopedia staat dat de robinia op den duur toch weggeconcureerd word door de inheemse soorten in onze bossen. Op het stukje gemeentegrond zie ik dit ook ,bij extreme droogte verliezen ze al hun bladeren terwijl de eiken en andere soorten nog vol in blad staan. Wortelt minder diep dan inheemse soorten.

Er groeien ook amerikaanse eiken op die gemeentegrond, ook zo'n invasieve exoot. Die groeit sneller dan zomereiken en andere inheemse bomen en benaden die dus met hun zware schaduw. De struikenlaag onder zo'n eik is minimaal door de schaduw en concurentie. De bladeren verteren ook heel slecht. Lijkt mij een groter probleem dan de acacia!
zondag 14 juli 2024 - 13:44
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Op ecopedia staat dat de robinia op den duur toch weggeconcureerd word door de inheemse soorten in onze bossen.
Die samenvatting is wel heel kort door de bocht.
Dat gebeurt alleen bij juiste beheer (o.a. licht wegnemen, uitdunnen, zorgen voor voldoende concurrentie)
zondag 14 juli 2024 - 14:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).