Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een paar jaar geleden zag ik enkele lichte plekken van een ander soort gras in het gazon. Nu is al zeker 1/3 daarmee bedekt. Het ligt ook plat en groeit nauwelijks. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Zou Europese hanenpoot / Echinochloa crus-galli kunnen zijn.
Als zich dat in een gazon vestigt dan groeit het plat (door het afmaaien) en kan dan ook nog zaad produceren. Is lichter van kleur en de bladeren breder dan van 'gewoon' gazon gras.
Zaden van de Europese hanenpoot zijn aanwezig in zowat alle zandgronden in de Lage Landen. Het is een van de eerste zaden die ontkiemt na grondbewerking. Het is dus doorgaans niet zo dat zaden van de Europese hanenpoot in het gazongraszaad zaten. Het is een zeer algemeen onkruid, volgens mij in de top 5 van aanwezigheid.
Als het al een flink stuk van je gazon heeft ingenomen dan wordt bestrijding lastig. Bij beperkte aanwezigheid is het grondig uitsteken van dit gras de aangewezen weg om het kwijt te raken.
Lijkt mij niet. Kweekgras is breder dan gewoon gazongras en vormt in een gazon ook geen dichte zode. Kweekgras heeft witte wortels die wat op dunne schoenveters lijken.
Europese hanenpoot is het ook niet.
De vraag is of we hier met een andere grassoort van doen hebben of dat het bestaande gazongras lichter van kleur is geworden. Ik zou het gazon bemesten met een stikstofrijke meststof en kijken of het licht gekleurde gras donkerder van tint wordt.