Als je het karton goed laat overlappen, kan er geen licht aan de bodem. Zaden kunnen niet ontkiemen, en planten vinden geen licht om aan fotosynthese te doen. Uiteindelijk zullen ze afsterven en door het bodemleven, samen met het karton, worden "verteerd".
Kweek kan een heel eind onder de bodem doorgroeien en in het slechtste geval zal het dan toch nog dat gaatje vinden waar je je planten hebt gezet om weer aan de oppervlakte te komen.
Worteldoek wordt dikwijls om dezelfde reden gebruikt, maar mijn beperkte ervaring is dat dat minder goed helpt en vooral dat wortels er graag in wortelen. Ik gebruik het nooit meer.
Nadelen van worteldoek zijn o.a. dat het meestal van plastic is, waardoor je microplastics in het milieu brengt, dat bodembedekkers er zich moeilijker kunnen vestigen (omdat uitlopers niet bij de grond kunnen en rhizomen niet aan de oppervlakte kunnen komen) en dat als je toch aan de bodem moet kunnen, zoals met die kweek, je weinig keuze hebt dan alles weg te halen.
Voor wat het waard is, mijn ervaring met kweek is lichtjes anders dan die van Tuinprins. Wanneer ik een plantje wied, merk ik dikwijls dat de rhizomen aan het andere uiteinde ook een plantje hebben gemaakt. Soms breken de twee kanten af en vind ik het stuk ertussen niet meteen terug. Een jaar of zo later vind ik daar soms de restanten van. Die lijken dan op een dunne bruine schoenveter. (Zie
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/31/allerlei-vragen-ivm-de-tuin/66453/bruine-veter-zoekt-schoen)
Niet zeker waarom onze ervaringen verschillen. Misschien heeft het te maken met de diepte waarop die "veters" zitten, misschien met de droogte.
Aan die lange rechte rhizomen groeien soms ook vertakkingen en die breken gemakkelijk af. Ik merk wel dat die gemakkelijker weer uitgroeien tot een nieuw plantje.