menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

'Onkruidgras' :-)

Ga naar meest recente reactie

pmincke

Pmincke

Kent er iemand deze krengen die tussen mijn geraniums groeien, en vooral, valt er iets aan te doen?

In mijn voortuin ligt worteldoek en boomschors, maar op de plaatsen waar de worteldoek werd ingesneden, worden de planten (hier geraniums) overwoekerd door een soort gras.
De wortels 'kruipen' onder het worteldoek tot ze een gaatje vinden, en voilà ...

In het begin trok ik dit uit, zo goed en zo kwaad het kon omdat het tussen de wortels van de planten zit, maar het komt steeds sneller terug. Er is geen uittrekken meer aan.

Iemand hoopvol advies?

Dank bij voorbaat en mvg

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 9 mei 2023 - 12:22
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Je hebt hetzelfde probleem als Loloa75 (https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/72637/woekerend-gras): Elymus repens (kweek)
Alleen is het bij jou nog lastiger omdat je worteldoek hebt gelegd.

Wat je kan doen is alles weghalen, zoveel mogelijk van de wortels van die kweek verwijderen, ook tussen de wortels van de planten, en dan de planten terugzetten.
(De wortels zijn wit en goed herkenbaar.)

Het alternatief is dagelijks wieden en blijven wieden, in de hoop zo de wortels van die kweek uit te putten.

I.p.v. worteldoek kan je beter afdekken met bruin karton, waar je eventueel wat gaatjes in prikt. Daarover kan dan weer schors. Ja, dat karton zal vergaan, maar eens het zijn functie van onkruidonderdrukker vervuld heeft, heeft dat geen nut meer.
dinsdag 9 mei 2023 - 15:26
pmincke

Tekst aangepast

Pmincke

Dank voor je antwoord Leerling.
Ik vrees inderdaad dat het Elymus repens is. Dat wordt een hele klus.
Bedoel je dat de wortels van Elymus repens zich onder karton niet zullen verder zetten?
dinsdag 9 mei 2023 - 15:50
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je het karton goed laat overlappen, kan er geen licht aan de bodem. Zaden kunnen niet ontkiemen, en planten vinden geen licht om aan fotosynthese te doen. Uiteindelijk zullen ze afsterven en door het bodemleven, samen met het karton, worden "verteerd".

Kweek kan een heel eind onder de bodem doorgroeien en in het slechtste geval zal het dan toch nog dat gaatje vinden waar je je planten hebt gezet om weer aan de oppervlakte te komen.

Worteldoek wordt dikwijls om dezelfde reden gebruikt, maar mijn beperkte ervaring is dat dat minder goed helpt en vooral dat wortels er graag in wortelen. Ik gebruik het nooit meer.

Nadelen van worteldoek zijn o.a. dat het meestal van plastic is, waardoor je microplastics in het milieu brengt, dat bodembedekkers er zich moeilijker kunnen vestigen (omdat uitlopers niet bij de grond kunnen en rhizomen niet aan de oppervlakte kunnen komen) en dat als je toch aan de bodem moet kunnen, zoals met die kweek, je weinig keuze hebt dan alles weg te halen.

Voor wat het waard is, mijn ervaring met kweek is lichtjes anders dan die van Tuinprins. Wanneer ik een plantje wied, merk ik dikwijls dat de rhizomen aan het andere uiteinde ook een plantje hebben gemaakt. Soms breken de twee kanten af en vind ik het stuk ertussen niet meteen terug. Een jaar of zo later vind ik daar soms de restanten van. Die lijken dan op een dunne bruine schoenveter. (Zie https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/31/allerlei-vragen-ivm-de-tuin/66453/bruine-veter-zoekt-schoen)

Niet zeker waarom onze ervaringen verschillen. Misschien heeft het te maken met de diepte waarop die "veters" zitten, misschien met de droogte.

Aan die lange rechte rhizomen groeien soms ook vertakkingen en die breken gemakkelijk af. Ik merk wel dat die gemakkelijker weer uitgroeien tot een nieuw plantje.
dinsdag 9 mei 2023 - 16:56
PeterC

PeterC

Kweek is hier beter bekend onder de naam "peengras", waarbij "peen" verwijst naar die witte ondergronds horizontaal lopende wortelstokken, de rhizomen, die de soort kenmerkt.

In onze vorige tuin hadden we bamboe staan. Die wou eerst niet groeien maar na enkele jaren schoot die dan toch in gang, en dan was er geen houden meer aan. Die doet precies hetzelfde als die kweek, of dat peengras, maar dan op grote schaal.
donderdag 11 mei 2023 - 20:55
Maaarion

Maaarion

Hoi,
Dank voor de info over het 'kweekgras'. Hier hebben we een perk met wilde planten aangelegd en de tuinontwerpster heeft ons dringend geadviseerd het hardnekkige gras met de witte wortel te verwijderen. Dat doen we nu om de 3 weken en dat gaat goed.
Het perk is aangelegd op een grasveld en zo'n 2 x 10 m groot.

dinsdag 16 mei 2023 - 22:20
PeterC

PeterC

Volhouden en ik hoop dat het je lukt om de plant volledig kwijt te geraken want kweek is hardnekkig.
woensdag 17 mei 2023 - 20:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 4? (beveiligingscontrole) *