menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overleven plantenziektes in de bodem?

moestuinmomenten

Moestuinmomenten

Vorig jaar eindigde mijn moestuinseizoen in september.
Een onbekende ziekte (?) tastte de ene na de andere plant aan.
Ik kweek mijn groenten in grote potten en verhoogde bedden die verspreid staan in de tuin. Alles staat meters van elkaar vandaan.

Wat begon bij één plant, verspreidde zich vrij snel over de hele tuin.
Zonder onderscheid te maken. De meeste ziektes en schimmels zijn toch relatief soortgebonden, als ik mij niet vergis?!

Ik ben nu bezig met alle klimsteunen schoon te maken. Enige tips over wat ik het beste gebruik zijn altijd welkom. Voorlopig gebruik ik water, gemengd met tuinzeep en knoflookgier.

Maar wat met de aarde? Er is me verteld dat ik me geen zorgen hoef te maken, zo lang ik alle zieke plantresten heb verwijderd. Maar ik maak me wel zorgen.
Als ik op zoek ga naar info over bodemtesten, vind ik enkel PH en bemestingstesten terug. Maar daar heb ik zelf het materiaal voor.

Ik weet echt niet wat ik kan doen om om de kans op (her)besmetting zo klein mogelijk te maken...

Alle (organische) tips meer dan welkom. Ik zit echt met de handen in het haar.

Ik heb al uren gespendeerd aan zoeken naar info online, maar ben nog geen steek wijzer...

woensdag 1 mei 2019 - 13:18
Polplastron

Polplastron

Ik geef alvast een antwoord bij je titel. Ja, er zijn heel wat ziekten die op een of andere manier in de bodem overleven. O.a. om die reden wordt er in de moestuin vaak aan wisselteelt gedaan.
De meeste ziekten zijn dan ook redelijk specifiek voor bepaalde types van planten en zullen niet snel naar een soort van een totaal andere familie overslaan. Sommige planten zijn echter meer verwant dan wij, leken, vaak denken.

Om echter gericht info te kunnen geven over de ziekte die jouw moestuin treft, is het misschien aangewezen een foto te posten van een aangetaste plant.
woensdag 1 mei 2019 - 22:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).