Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben geen Nederlander, heb ze enkel als vrienden
De bloem knip ik er uit na de bloei.
Dan laat ik ze staan tot het blad afgestorven is.
Via de bladeren nemen ze voeding op voor een volgende bloei.
Dan haal ik ze uit, laat ze drogen om in september terug te planten.
Nigella,
Ik ben ook geen Nederlander en doe het net het zelfde als Adrienne,
de bloemhoofdjes verwijderen voor ze de kans krijgen om zaad aan te maken, en nadat het blad volledig is verdroogd da bollen uithalen ze laten opdrogen zuiver maken ,en droog en donker wegleggen tot Half septemnber.
Daarna worden ze terug aan de aarde toevertrouwd.
Gr Esem den Belg
Wat bedoelen jullie met bollen schoonmaken? in een sopje?? nee hoor ik weet niet wat jullie bedoelen met schoonmaken is dat hetzelfde als uien schoonpellen?
Ja corrielat daar kan je het best mee vergelijken.
Alle overtollige zand en losse delen verwijderen.
Kijken of er geen rotte delen bij zijn, want deze zetten het voort op misschien andere tulpenbollen.
Gr Esem,
Zeker direct donker opbergen. Niet zoals ik vorig jaar, in een doos leggen met de bedoeling ze op te bergen. Ik nam ze mee tot aan de serre, deed eerst nog iets anders, en vergat ze.
Conclusie: In de serre (volle zuiden) in een hoekje laten staan: verbrande bollen.
Het waren wel leliebollen maar dat zal voor alle bollen zo zijn.
weer wat geleert ik liet ze vaak niet altijd gewoon in de tuin staan en ik knipte nooit de uitgebloeide bloem eraf, ik vind het wel jammer dat je ze eerst moet laten drogen in je tuin staat zo rommelig,
als je ze opbergt waar kan je dat het beste in doen ik gooide ze altijd in een oude bloempot en liet ze liggen tot dat ze weer de grond in moesten,
met welke bollen moet je dit nog meer doen heb ook hyasinten ,narsissen,blauwe druifjes enz.
een schoenedoos moet daar nog wat in een oude lap of keukenpapier ?
Zeker zorgen dat er niks meer aan zit van vocht, dus ook zorgvuldig de aarde eraf doen. Grote bollen zoals van tulpen kan je mooi op rijtjes in een schoenendoos leggen.
en dan de schuur in?
dat haalde ik er ook af ook de wortel en zo,hoe doe je dat met narsissen die in pot staandaar heb ik ook alles afgehaald en liggen nog bij mij in een pot in de tuin.
gr an
Ik heb mijn boembollen al even uit de grond gehaald, maar liet het blad eraan. Nu zijn de bladeren echter volledig verwelkt en heb ik ze verwijderd. Bij elke bol zaten echter al nieuwe kleine stukjes, als grote lookteentjes...de meeste van de bollen vielen ook uit elkaar toen ik de nog vochtige delen verwijderde. ZIjn die kleine bolletjes dan eigenlijk levensvatbaar ?? Ze zijn echt niet groot, sommige echt niet groter dan een grote teen van knoflook. Ik was van plan ze allemaal koel en droog en donker te bewaren, maar zou het iets gaan opbrengen denken jullie ?