menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Totale onkruidbestrijder

Ga naar meest recente reactie

Nick

Tekst aangepast

Nick

Beste tuinvrienden,

Wie kan me raad geven i.v.m. het totaal onkruid bestrijden van een perceel van ongeveer 600 vierkante meter. Welke onkruidbestrijder is er best geschikt om zo een perceel onkruid vrij te maken?
Dit perceel moet in de nabije toekomst niet beplant worden.
Graag jullie mening hieromtrent. Alvast bedankt op voorhand.
Groetjes Nick
dinsdag 17 april 2007 - 04:59
jdcoster

Jdcoster

Als er toch niets moet op geplant worden,laat het onkruid dan maar staan. Of je nu wilt of niet, het grondwater van onder jouw perceel zul je vroeg of laat zelf, of je kinderen, opdrinken.
Ben je ( of je buren) bang van een pluisje distel of graszaad, maai het dan af en toe eens af, maar 'verkloot' uw grond en onze gezondheid toch niet uit gemakzucht.
dinsdag 17 april 2007 - 07:40
jp

Jp

Er zijn verschillende middelen in de handel, bestemd voor verschillende doeleinden (onkruidgrassen, houtige struiken zoals braambes,...). Lees altijd goed de bijsluiter, het zijn & blijven chemische produkten. Om een terrein lang onkruidvrij te houden zal regelmatige herhaling nodig zijn. En deze produkten hebben ook hun prijs.

Je kan ook kiezen voor een mechanische methode : afmaaien en bedekken met een mulchlaag (organische mulch of zwarte afdekplastic,...). As het terrein niet te groot is, kan dit ook best lukken.

Veel succes.
dinsdag 17 april 2007 - 15:10
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Ik vraag me af waarom elk stukje grond onkruidvrij moet zijn??? weet je trouwens dat onkruid niet bestaat?? dit heb ik geleerd van een zwaar authistisch buurjongetje die mij in de tuin onkruid zag verwijderen in mijn gazon,hij vroeg mij, buurvrouw waarom haal ji die bloemetjes weg?? toen ik hem zei dat het onkruid was, antwoorde hij, dat vind jij onkruid maar onkruid bestaat niet!!!! anders liet God het niet groeien, een beet je uit het veld geslagen denk ik nog vaak aan zijn woordjes, ik wil maar zeggen, wat de een onkruid noemt vind de ander mooi!!! ik heb natuurlijk ook niet graag paardebloemen in mijn gazon maar om een stuk grond wat toch niet gebruikt word om te tuinieren, nee dat moet je niet vergiftigen, ik gebruik zelf weinig of geen gif in mijn tuin, mijn handjes doen het ondanks hun leeftijd nog goed, de natuur en ONZE gezondheid varen er wel bij,
denk maar aan mijn buurjongetje, hij is dan misschien niet de slimste, maar wel heeeeeeeeeel wijs.
dinsdag 17 april 2007 - 15:40
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

oei foutje,sorry
dinsdag 17 april 2007 - 21:51
Esem

Tekst aangepast

Esem

corrylat ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Alleen noem ik het ongewenst kruid.
Het zijn (on)kruiden die op de verkeerde plaats staan en daarom verwijderd worden.
Gif is er al genoeg in de wereld ,zodat ook wij niet nog eens wat vergif moeten gaan bijspuiten.
Neem je tijd en verwijder het het biologich,of op een verantwoorde mannier.
Gr Esem,
dinsdag 17 april 2007 - 23:10
hugo

Hugo

vooraleer met roundup te beginnen zou ik dit toch maar eens lezen

groetjes

http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm
dinsdag 17 april 2007 - 23:55
corrielat

Corrielat

Pffff.. daar word je echt niet vrolijk van waarom in de tijd van niet te mogen roken in openbare gelegenheden, waar veel over te doen is,en waar de regering zich sterk voor maakt, mag iedereen met de gifspuit ter hand, iedereen vergiftigen, het gemene is, dat je niet weet of jou buur-man-vrouw,op dit moment de natuur (waar wij allemaal deel van uitmaken) aan het kapotspuiten is, je ziet het niet, je ruikt het niet maar het is er wel, VERBIEDEN DIE ROTZOOI, ik wist trouwens niet dat het ZO ERG was, misschien weet niet iedereen het, daarom moet DAAR RECLAME voor gemaakt worden, misschien KAN de natuur nog gered worden, moeten we met zijn allen aan meewerken
woensdag 18 april 2007 - 00:21
Esem

Esem

corrielat,
Ik heb me daar ook al dikwijls aan geergerd,maar wat kunnen we er aan doen.
Als iedereen even verder zou denken wat er allemaal in de bodem terecht komt zouden ze misschien gaan nadenken.
We doen er alles aan om een mooie tuin te creëren en lan^gs de andere kant word alles gedood zowel het (on)kruid als zoveel nuttige insecten.
Er zijn er nu al zoveel verdwenen ,en als we zo verder doen kunnen onze kleinkinderen en achterkleinkinderen alleen nog een vlinder zien in boeken.
Gr Esem,
woensdag 18 april 2007 - 06:05
Adrienne

Adrienne

Beste Nick,

Ik ben het met mijn collega's eens.
Waarom je wagen aan gif !!!
Je kan kleine machines huren om te fraisen.
Leg het terug een beetje gelijk, koop een zak wilde bloemen zaad en voila....
Je kan genieten van een heerlijke bloemenweide.
Ik begrijp best dat niet iedereen zoals wij elke minuut die hij of zij vrij heeft
in zijn tuin wil of kan doorbrengen.
Maar wat is er heerlijker dan mooie bloemen te zien pronken
die met een klein beetje geduld en liefde hun pracht tonen.
Ik wens je veel succes !!!
woensdag 18 april 2007 - 17:42
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Zelfs al zou het in de toekomst moeten beplant worden, dan nog liever geen (on)kruidbestrijders gebruiken. (eigenlijk het allerlaatste middel dat je zou mogen gebruiken)
Trouwens zelfs met (on)kruidbestrijders komt dat uiteindelijk toch altijd weer boven, dus zal je opnieuw weer moeten spuiten, en dan wordt het een vicieuze cirkel.

Kan je dat perceel niet afmaken en bv wat kippen opzetten, dan gaat binnen de kortste keren het onkruid verdwenen zijn.

Of zoals Adrienne aanhaalt, een freesmachientje huren en daarna een paar zakjes wilde bloemen zaaien.

Ik kan me wel voorstellen om zo'n opp onkruidvrij te houden (met de hand) dat het moeilijk is.

Is het de bedoeling om er mettertijd een tuin van te maken?
Dan zou je in vakken kunnen werken, zodanig dat het toch overzichtelijk wordt om het onkruid uit te doen. Dan heb je meer voldoening als er dan een stuk afgewerkt is.

Alleszins succes.
woensdag 18 april 2007 - 18:08
sugar

Sugar

Ik sluit me aan met wat hierboven gezegd wordt : pesticides
vrijdag 20 april 2007 - 05:15
phili

Phili

Weet je wel hoeveel mooie onkruiden er zijn als ze bloeien, laat de natuur zijn gang gaan als er niemand last van heeft, zaai er dan nog wat wilde bloemen bij en je hebt een pracht stuk grond.
Die kippen is ook een geweldig idee, die van mij zijn in staat om in een tel m'n tuin om te ploegen en je hebt nog gratis scharrel eitjes ook en biologisch.
groetjes catootje.
vrijdag 20 april 2007 - 05:56
Catgarden

Catgarden

Wat Esem zei over graskanten waar alles kapotgespoten wordt... Ik ben heel blij dat onze gemeente sinds 2 jaar GEEN onkruidverdelgers meer spuit in graskanten, gemeente-plantsoenen, parkjes. Ze lieten dat in een rondschrijven weten en vroegen aan de mensen om hetzelfde te doen.
Ze komen hier 2 keer per jaar in de wijk om de gemeentebeplanting manueel te ontdoen van onkruid en tussen de haagjes branden ze het onkruid weg.
Het is trouwens maar een kleintje als je je eigen tuin schoffelt of onkruid trekt om vlug de gemeente beplanting voor de deur mee te nemen hé.

Wij hebben hier namelijk geen trottoir voor onze tuinen maar stukjes beplanting. In onze wijk staan allerlei soorten o.a gras, klimop, potentilla, cotoneaster, blokken laurierkers enz. En langs de voetgangerspadjes die de verschillende wijken verbinden staat beukenhaag en dat alles komen ze ook 2 maal per jaar snoeien.

Chapeau voor mijn gemeente want in het containerpark doen ze ook heel erg hun best met 1 keer per maand lessen in composteren te geven op het composteiland. Op dat eiland zie je ook een voorbeeld van een takkenril, schranskorven gevuld met hergebruikte bakstenen en het eiland is afgezet met paaltjes van kastanjehout.
We hebben hier dan ook heel gemotiveerde mensen die werken op het containerpark en dat maakt natuurlijk het verschil hé.
zondag 22 april 2007 - 19:16
Maxpowa

Maxpowa

Wat Esem zei over graskanten waar alles kapotgespoten wordt... Ik ben heel blij dat onze gemeente sinds 2 jaar GEEN onkruidverdelgers meer spuit in graskanten, gemeente-plantsoenen, parkjes. Ze lieten dat in een rondschrijven weten en vroegen aan de mensen om hetzelfde te doen.


Hier in Gent deden ze hetzelfde, vragen om geen onkruidverdelger meer te gebruiken maar de kruiden manueel te verwijderen, zij doen dat nu zelf ook zo.

Ik verwijder zowiezode kruiden manueel, het zijn er nu niet echt zo veel, om de maand 10 minuutjes werk ofzo.

Ze gaven ook mee dat je kan aanvragen om een tegel uit de stoep te verwijderen om daar planten in te zetten, ik heb op dit moment dat een 2-tal keer gezien dat er een plant inplaats van een stoeptegel stond, ik hoop dat het snel aan populariteit wint, het is leuk om een lavendelstruikje ofzo te zien waar het eigenlijk niet thuishoort.
zondag 22 april 2007 - 19:41
annd6

Annd6

Schitterend, schitterend!!
Wat leuk om dit allemaal te lezen!
Dan gaat de topic Biologisch Tuinieren zeker nut hebben.
Als je dit zo allemaal achter elkaar leest...wat een pleidooi!
Geef maar goed van jetje op die nieuwe topic, hoe meer ideëen hoe beter.

Hugo, dat artikel oven Roundup.....daar ben ik wel van geschrokken, ik wist dat het niet echt goed was maar dacht toch dat het één van de veiligste was. Ik zei vaak tegen mensen dat als ze echt niet konden laten van dat te nemen.

Groetjes
Ann
zondag 22 april 2007 - 20:29
corrielat

Corrielat

Zo is dat An,

Ik loop iedere morgen en avond langs mijn plantjes om de bladluizen tussen mijn vingers te verwijderen, het is niet smerig werk, even handjes wassen, en schoon zijn mijn plantjes en mijn handen, ik heb liever geen vergif aan mijn vingers, maar ongerdierte kadavers is niet erg, ook heb ik last van leliehaantjes ,die pak ik met een stukje keukenrol en knijp ze stuk, elke dag misschien een half uurtje werk, mijn stoeptegels heb ik schoongespoten met de hogedrukspuit, dat is wel veel werk, maar dat hoef je maar een keer te doen in het voorjaar, dus liever geen gif in de natuur
maandag 23 april 2007 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon