menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel in gazon

Ga naar meest recente reactie

devrieset

Devrieset

Een groot deel van mijn gazon is/was diffuus aangetast door een roze schimmel.
Van het tuincentrum heb ik hermosan gekocht.
Ik heb het gazon hier nu reeds 2x mee gesproeid.
De roze schimmel zelf lijkt nu zo goed als verdwenen te zijn.
Toch blijft er een rosse plekjes in het gras.

Is dit normaal? Hoe krijg ik dit weg?
Kan ik ook iets doen om te vermijden dat deze schimmel terugkomt?

Alvast bedankt
woensdag 10 augustus 2011 - 14:32
Pieter2

Pieter2

Zorg ervoor dat je gazon een goede bemesting en bekalking krijgt. Een gezond gazon wordt minder snel aangetast.

Als de problemen toch blijven terugkeren evt. resistentere grassoorten zaaien, maar dat is nogal drastisch natuurlijk.

woensdag 10 augustus 2011 - 17:46
Kriskras

Kriskras

Pieter2 schreef:

Zorg ervoor dat je gazon een goede bemesting en bekalking krijgt.

Inderdaad, er kan niet genoeg op worden gewezen. In het begin van de lente en het einde van de zomer kalk en goede mest, en dan kan het niet meer stukgaan. En hoeft men zijn tuin niet meer om zeep te helpen met allerlei gifstoffen.

Het ideaal zijn de met bacteriën verrijkte mengels, zoals Microgazon en Microcalc van een bekende firma waar ik geen enkele binding mee heb. Er is trouwens nog minstens een andere firma die hetzelfde produceert.

Iets duurder bij de initiële aanschaf, maar wordt reeds op middellange termijn de meest goedkope oplossing.

En om het nog eens te herhalen: grasperken worden overwoekerd door zuurminnende planten zoals mossen, schimmels, boterbloemen, klaver enz.. wanneer de grond te zuur is. Het toevoegen van kalk belet dus op zichzelf reeds dat dergelijke planten zouden kunnen woekeren.
donderdag 11 augustus 2011 - 11:43
devrieset

Devrieset

het is een vrij jong gazon (1,5 jaar).
Ik heb deze lente nog rijkelijk bemest en gekalkt. Er staan op dit moment wel nog wat klavers tussen.

Kan ik nu nog bijkalken?

En hoe krijg ik die rosse schijn nu weg? Ik vermoed dat dit grassprieten zijn die door de schimmel kapot zijn gemaakt. Groeit dit er gewoon terug uit?
vrijdag 12 augustus 2011 - 19:05
Pieter2

Pieter2

Ik heb deze week nog eens gekalkt. Je kan dat eigenlijk op ieder moment doen, maar voor de winter is het best. De klavers in je gras wijzen op een iets te zure bodem, maar dat er wel voldoende stikstof aanwezig is.

Verwijder het kapot gras , maak de grond terug los en zaai nieuw graszaad erdoor.

vrijdag 12 augustus 2011 - 21:03
devrieset

Devrieset

bedankt voor de tips.
Ik zal in elk geval deze week nog eens kalk strooien.
Kapot gras verwijderen is niet echt een optie, het is zo verspreid over het ganse gazon.
zondag 14 augustus 2011 - 09:18
devrieset

Devrieset

Het probleem blijft.
Ik heb ondertussen nogmaals gemest, rijkelijk gekalkt en nogmaals bestrijdingsmiddel gesproeid.
Er blijft dus een rosse schijn over het volledige gazon, heel wat stukken zijn aangetast.
Ik vraag me af wat ik nog kan doen om er van af te geraken. Ik heb schrik dat ik er niet meer van af zal geraken en dat mijn gazon volledig kapot zal gaan. Gebeurt dit soms?
dinsdag 13 september 2011 - 18:09
Kriskras

Kriskras

Devrieset schreef:

rijkelijk gekalkt en nogmaals bestrijdingsmiddel gesproeid.

Bestrijdingsmiddel!? In hemelsnaam, om wat te bestrijden?
donderdag 15 september 2011 - 08:45
devrieset

Devrieset

Hermosan, bestrijdingsmiddel van schimmels. Wat is hier zo vreemd aan?
donderdag 15 september 2011 - 09:45
Pieter2

Pieter2

Nogmaals nogmaals.. Hou je aan de aangegeven hoeveelheden, je moet niet teveel stikstof, kalk en zeker niet chemische bestrijdingsmiddelen in je gazon spuiten dubbele hoeveelheden werken niet of zelfs averechts.

Als je dan toch kiest voor het chemisch bestrijdingsmiddel, neem dan een selectief middel. Weet je zeker dat je het juiste middel gekocht hebt? Dus je moet eerst weten welke schimmel het is.

Post eens een foto eventueel.

donderdag 15 september 2011 - 21:38
devrieset

Devrieset

ik ben er vrij zeker van dat het rooddraadschimmel is. Dorre grashalmen waartussen rode plukjes zitten.... Ik probeer nog wel een foto te posten.

Ik ben ook geen fan van besrijdingsmiddelen, maar ik wil er wel vanaf geraken. Volgens het tuincentrum was hermosan het geschikte product daarvoor.

Nog tips om er van af te geraken?
vrijdag 16 september 2011 - 18:26
Pieter2

Pieter2

Rooddraadschimmel is vrij eenvoudig te voorkomen door de maatregelen die we bovenaan aangehaald hebben (dus goede bemesting en kalking).

Je gaat nu nog de ganse winter tegen de plekken moeten kijken... maar, zorg in midden maart een N-P-K 12-10-18 bemesting. Die bemesting voorkomt de rooddraadschimmel en bevordert de grasgroei. Dan moet je er normaal van af zijn. Laat die chemische producten dan ook achterwegen. Vóór de bemesting kan je misschien ook eerst met een verticuteermachine (ontluchter/beluchter..) er 2keer overheen gaan (2de keer loodrecht op de richting v/d eerste keer). Zo'n hobbymachine kost niet zo veel.

Om nogmaals aan te halen, zorg ieder jaar voor de juiste bemestingtoestand ter preventie van tal van ziektes, waaronder niet alleen schimmel, maar ook bijvoorbeeld emelten die je graswortels opeten.

vrijdag 16 september 2011 - 19:19
devrieset

Devrieset

ben net nog eens gaan kijken en het blijft dus erger worden.
Ik heb geprobeerd wat foto's te nemen. Dit is toch die schimmel, niet?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 17 september 2011 - 13:24
devrieset
zaterdag 17 september 2011 - 13:25
devrieset
zaterdag 17 september 2011 - 13:26
Pieter2

Pieter2

Lijkt mij wel rooddraadschimmel te zijn.

Probeer mijn advies van de bemesting midden maart. Voor de rest kan ik je niet helpen.
zaterdag 17 september 2011 - 18:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 2? (beveiligingscontrole) *