0 Bemesten
▼ Ga naar meest recente reactie
Miriam
hoikes ik heb hier een piepklein terras met een paar meters vaste grond,
en twee jaar terug heb ik daar wat champignonmest op gegooid.
nu was mij vraag ,zou ik dit jaar weer iets strooien?dacht aan korrels
Is er dan geen gevaar voor verbranding?
Zijn bloembakkorrels daar geschikt voor?
woensdag 25 februari 2009 - 12:02
Printemps
je neemt best osmocote
1 keer strooien in het voorjaar
en ineens 6 maanden voeding
mvg
an
woensdag 25 februari 2009 - 17:05
Miriam
ha das een gedacht ja en dat zijn van die kleine pakken he dacht ik?
woensdag 25 februari 2009 - 19:19
JovanDreumel
Zit ook in kleinere verpakking. Dat is een meststof met een jasje (vandaar caot) en de meststof wordt in de loop van het groeiseizoen losgelaten door het jasje. Je hebt dan geen last van verbranding, omdat het zoutgehalte in de (pot) grond niet te hoog wordt.
zaterdag 28 februari 2009 - 17:55
zaterdag 28 februari 2009 - 17:57
Esem
miriam iedereen is al aan het avies geven, en we weten geen eens waarvoor het stukje grond gaat dienen.
Als je dat ook nog even wil vermelden kan er misschien gerichter avies gegeven worden.
Eddy,
maandag 2 maart 2009 - 12:41
Printemps
aan de avatar te zien zullen het wel bloemen worden denk ik
en voor groenten bestaan er ook osmocoatjes
mvg
an
maandag 2 maart 2009 - 13:05
Miriam
he eddy voor bloemekes natuurlijk
allerlei klimmers en een kleine border.
climatissen ,passieflora klimrozen ,klimhortentia,(probeer hier in de hoogte te gaan)
en dan en kleine border van vaste planten ,bloembollen en toekomstige eenjarigen.
Piepklein maar met een massa aan bloemen.
vandaar ik wat schrik heb om iets te strooien dat mijn planten eerder zou verbranden.
2 jaar teug heb ik hier wel goed gemest met zuivere championmest.
verder heb ik hier ook wel bloembakkorrels .
maandag 2 maart 2009 - 13:21
Esem
Te veel aan meststoffen doet de planten meer groen aan maken maar minder bloemen.
Als ik jou was gaf in de rozen en clematissen een een de zelfde rozenmetstof en voor de rest strooi je 2 maal per jaar een flinke gift aan compost.
Zo doe ik het al 20 jaar met zeer goed resultaat.
Compost is het zwarte goud van de tuin.
Gr Eddy,
maandag 2 maart 2009 - 20:41
JovanDreumel
"Teveel aan meststoffen doet de planten meer groen aanmaken, maar minder bloemen " geldt niet voor alle meststoffen, maar alleen voor de voedingsstof Stikstof (N).
maandag 2 maart 2009 - 21:08
Miriam
een vraagje over compost dan
op het containerpark hier bij ons kun je zo ne zwarte grond kopen ,
compost dus.
Ik heb dat vorig jaar beetje per beetje gemengd onder mijn potplanten hier.
Maar hij zei dat ik wel moest oppassen want dat het zwaar spul was.
Dus zeker niet goed zeker om tussen de planten te strooien??
alles staat hier heel dicht bij elkaar.
maandag 2 maart 2009 - 22:14
JovanDreumel
Dat hangt van de compost af. Als het mooie uitgerijpte compost is, dan kan dat wel. Maar als de compost nog moet narijpen (dus nog niet oud genoeg is) dan kan er stikstofgebrek optreden. In compost op zich zitten nooit veel voedingsstoffen. Het is eerder een goede bodemverbeteraar (voor een betere structuur = verhouding grond:water:lucht) met een beetje voedingsstoffen.
Goed uitgerijpte compost kun je wel tussen de planten strooien en geleidelijk door de grond werken met een cultivatortje.
maandag 2 maart 2009 - 22:20
maandag 2 maart 2009 - 22:21
Miriam
als je niet het niet zouden gezegd hebben dat het compost was zou ik gewoon gedacht hebben dat het hele donkere tuinaarde was.
dus heel fijn.
dus die had ik vorig seizoen gewoon tussen mijne potgrond gemengd
maandag 2 maart 2009 - 22:24
Esem
Compost van hakselmaterial bevat weinig meststoffen.Vermolt hout is dan ook een zeer goed alternatief voor zaai en stekgrond.
Compost gemaakt van allerhande afval, zoals keukenafval en groenaval bezit wel veel voedingsstoffen,en laat je niet wijsmaken dat er geen voedings stoffen in compost zitten.
Doe anders maar eens een test met compost en zaai en stekgrond en zaai hier enkele zaden in.
Je zal verstelt staan hoe weinig er zal kiemen in de tray met compost.
Hier branden de wortels gewoon weg door het teveel aan meststoffen.
Zaai enstekgrond daartegen is voedingarm daarom ook dat je zaai en stekgrond moet gebruiken bij het zaaien van je éénjarige en andere.
Eddy
maandag 2 maart 2009 - 23:10
Miriam
ha dat wist ik niet
bedank om mij het verschil uit te leggen eddy
zal voor te strooien mij dan maar houden aan iets uit de winkel
dinsdag 3 maart 2009 - 00:02
DaMob
Kan teveel bemesten schadelijk zijn voor het gras?
Of is 1 keer eens overal overgaan normaal voldoende?
dinsdag 10 maart 2009 - 18:12
Esem
Ik denk dat dat alleen maar schadelijk zal zijn voor je geldbeugel.
Eenmaal het ganse gazon aflopen met meststoffen is voldoende,wel kan je dit meermaals doen op een tuinseizoen bv.,nu binnekort,en dan in juni nog eens bemesten en dan voor de laatste keer een najaarsbemesting geven zo rond September.
Het te veel bemesten leid ook tot het veel meer moeten afrijden van je gazon,ipv bv 2 X per week moet je dan misschien wel 4X per week het gazon afrijden door het te fel groeien door de metstoffen.
gr Eddy,
dinsdag 10 maart 2009 - 18:57
DaMob
Bedankt!
Kan een gezonde gazon ook afgeleidt worden door het aantal maaibeurten per week?
Ik doe het in de zomer steeds 1 keer per week, is dit normaal of toch net iets te weinig?
dinsdag 10 maart 2009 - 19:11
JovanDreumel
Teveel ineens geven is altijd schadelijk, want je krijgt een groeispurt in de grasgroei en sommige meststoffen (Nitraten) zullen uitspoelen als ze niet zo snel opgenomen kunnen worden. Hoe regelmatiger het gras groeit hoe beter. Maar als je te weinig bemest, dan krijg je minder grasgroei en dan gaan onkruiden en mossen de kop opsteken.
De een bereikt dat met organische meststoffen en de andere met anorganische. Een harmonische bemesting bereik je best door uit te gaan van organische en bij sturen met anorganische. (en voor gazons zijn daar speciale samenstellingen voor gemaakt)
dinsdag 10 maart 2009 - 19:40
DaMob
Je kan dus ook best bemesten wanneer het enkele dagen droog blijft?
Ik zou het vandaag willen doen maar het is wel mogelijk dat het morgen gaat regenen
Vrijdag is het dan terug mooi weer naar het schijnt
En wat kan je best eerst doen? Verticuteren en dan bemesten, of omgekeerd? Want ik lees verschillende dingen
woensdag 11 maart 2009 - 12:45
JovanDreumel
Eerst verticuteren en dan bemesten op droog gazon. Regen mag rustig later komen.
woensdag 11 maart 2009 - 13:25
DaMob
Hm, kheb dan toch eerst bemest en ga dan binnen een week fzo verticuren
Gaat dit problemen opleveren?
woensdag 11 maart 2009 - 16:51
Esem
Nee problemen zal het wel niet geven,maar je zal een klein beetje van de meststoffen verwijderen als je na het verticuteren alles gaat opharken.
Of wacht nog een weekje langer zodat de meststoffen al zijn opgelost en in de bodem zijn gedrongen.
Gr Eddy,
woensdag 11 maart 2009 - 16:56
DaMob
Oke bedankt
En na het verticuteren kan ik dan best de kale plekken al terug bezaaien of moet ik wachten tot het hele gras voldoende hersteld is?
woensdag 11 maart 2009 - 17:24
JovanDreumel
Dat kan dan meteen, omdat je dan wat losse grond hebt om het zaad wat in te harken en daarna aan te trappen.
woensdag 11 maart 2009 - 17:34
DaMob
Oke bedankt, sorry voor de vele vragen maar ze blijven komen
Als je gezaait hebt, moeten de zaden dan zichtbaar zijn? Of mogen die gerust ondergedekt worden door de grond?
woensdag 11 maart 2009 - 17:59
Esem
Als je het herstel zaad gezaaid hebt hark je alles nog eens op en voor een tweede maal alles op, en dan nog eens goed aantrappen.
Gazonzaad zal altijd wel een beetje boven liggen maar is geen probleem er is zaad genoeg dat zal kiemen.,
Eddy,
Ps niets mee inzitten, als je vragen hebt moet je ze stellen, ze zullen wel beantwoord worden.
woensdag 11 maart 2009 - 18:08
DaMob
Oke hartelijk bedankt!
woensdag 11 maart 2009 - 21:25
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe