Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb ook een hele kar laten komen. Ik ga hem echter laten verteren of half verteren en dan puur rond de fruitbomen leggen, vermengd met zand.
Op compost is volgens mij ook goed
Groetjes,
Leen
Let er wel op dat paardenmest een warme mest is en als men deze vers gebruikt (broeimest) verbrandingsverschijnselen kunnen optreden.
Beter is de mest een jaar laten verteren en dan pas gebruiken, is zeeeeer voedzaam!!!
Marinepik
Ik meen mij eens een artikel gelezen te hebben waarin het composteren van gras beschreven werd door aanwenden van paardenmest. Blijkbaar houden de compostwormpkes wel van die paardenmest, en kunnen ze dan wonderen aanvangen tijdens het composteren...(ooit in de standaard gelezen)
De ganse winter heb ik de mest van onze pony opgespaard. In het voorjaar deze ingefreesd in de moestuin en ingespit in de serre. Spinazie in de serre deed het heel goed, ook de meloenen, tomaten en komkommers doen het nu heel goed. Op het bed waar de ajuinen gepland werden, heb ik er wel op gelet om niet te veel van die mest te gebruiken.
De mest die ik nu heb doe ik bij mijn rhododendrons.
paardemest op zich mag zeker met mate op de composthoop,je krijgt dan al gauw een broei-effect en alles gaat beter verteren maar je moet zien welke paardemest je krijgt;; paardemest op stro is goede mest, maar heel dikwijls gebruikt men van die voorverpakte houtschilfers, deze kan je beschouwen als minderwaardige mest want deze is (erg) verzurend voor de compost en voor de bodem (ph-verlagend).
groetjes
oh ja, Nigelle, goed verteerde paardenmest is goed voor kleigrond: het is rul, dus zo ongeveer als grove compost, verbetert daardoor de bodemstuktuur;;verse paardenmest moet je niet hebben: teveel ammoniak. Het moet een jaar (of liever langer) gewoon op een hoop liggen zodat die zuren eruit spoelen en de grove delen (stro) vergaan. Het ruikt dan ook neutraal. Je kunt het als toplaag leggen, of -als de grond het toelaat- licht onderrommelen met een spade ofzo.
wel opletten want paardemest kan ook veel onkruidzaden bevatten
Achter mijn tuin lopen rijpaarden die droog gehouden worden met vlas of vlasafval,dit mest word gewoon op een hoop gegooit, oudste zit nu 5 jaar bij elkaar,ben enkele kruiwagens gaan halen en ziet er prachtmateriaal uit, volledig vergaan,doe het nu door een zeef met mazen 2cm en meng dit met universele potgrond,resultaat zeer goede groei planten,minder vlugge uitdroging potgrond,minder krimpen van potgrond,en is volledig onkruidvrij.
Heb ook een tijdje bezig geweest met paardemest met houtkrullen is minderwaardig in de tuin maar geschikt als bodembedekker of mulching.
ik ben boerken en nieuw hier . waarom ? wel omdat mijn vrouw me zo noemt als koosnaampje en ik een hobby kweker ben van dwerggeitjes . ik ben hier eens komen rond neuzen omdat ik een stuk grond heb van 200 vierkante meter wat ik eens goed wil bemesten . ik dacht aan paardenmest omdat je dat op veel plaatsen gratis kan krijgen (waarom eigenlijk ) . ik kan puur mest uit de weide gaan halen zonder stro of krullen en zou dit op de tuin doen waar ik volgend jaar bieten en aardappelen wil verbouwen . de mest zou ik uit strooien over het koren dat er nu op staat . na de winter spit ik dan mest en koren samen onder .wat denken de kenners hier van . heb helemaal geen ervaring met paardenmest .
Vlaslemen breken inderdaad gemakkelijk af maar ik zou niet durven zeggen "heel vlug". Het voordeel is dat vlaslemen een beter stalstrooisel is (absorbeert beter) dan stro (=meer werk bij het uitmesten) waardoor er veel minder vlas tussen de mest zit dan iemand die stro gebruikt.