menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Neushoornkever

Ga naar meest recente reactie

compopier

Compopier

Bij het omzetten van mijn composthoop een groot aantal grote keverpoppen tegengekomen.
Bij navraag bleek dat het ging om de neushoornkever.
Is dit iets zeldzaam?
Wil dit zeggen dat ik goeie compost heb? (zonder al teveel bestrijdingsmiddelen)
Wat kan ik nog verwachten van deze beestjes?
Zijn ze nuttig in de tuin?
maandag 29 oktober 2007 - 21:55
andre

Andre

De neushoornkever is eerer zeldzaam of hij nodig is kan ik niet op antwoorden maar weet wel dat sommige mensen er proberen om ze zelf te kweken.

andre
maandag 29 oktober 2007 - 22:53
Fons

Fons

Als je bij "allemaal beestjes" bij maden kijkt ziet ge enkele van die maden die ik gevonden heb in mijn potgrond die ik los aangekocht had, op de plaats waar ik die potgrond aangekocht had heb ik er nog verscheidene verwijderd, de neushoornkever komt vaak voor in composthopen waar rot hout in verwerkt is, ik vermoed dat bij de door mij aangekochte potgrond kompost van rottend hout toegevoegt werd.
maandag 29 oktober 2007 - 23:33
compopier

Compopier

Als je bij "allemaal beestjes" bij maden kijkt ziet ge enkele van die maden die ik gevonden heb in mijn potgrond die ik los aangekocht had, op de plaats waar ik die potgrond aangekocht had heb ik er nog verscheidene verwijderd, de neushoornkever komt vaak voor in composthopen waar rot hout in verwerkt is, ik vermoed dat bij de door mij aangekochte potgrond kompost van rottend hout toegevoegt werd.

Ben eens gaan kijken bij "maden".
Ik heb ook zo enkele maden gevonden, maar het merendeel waren toch al "bijna kevers".
Of er veel rottend hout in mijn compost aanwezig is zou ik niet zo direct durven zeggen. Ik heb in het voorjaar een "takkenmuur" aangelegd en daar gaat zowat alle takkenmateriaal in.
Maar toch... We volgen het op.
maandag 29 oktober 2007 - 23:47
olikke

Olikke

In de cursus voor compostmeesters hebben wij geleerd dat de neushoornkever bijna uitsluitend voorkomt op plaatsen waar hout aan het composteren is, dit hout moet al redelijk zacht zijn want de larven van de kever voeden zich hiermee.
Meestal zul je dus de kevers en de larven tegenkomen in de composthoop, de larven doen er drie tot vijf jaar over om kever te worden, de kever zelf is onschadelijk en leeft meestal maar 1 jaar, de larven zijn eveneens onschadelijk vermits ze enkel hout eten dat reeds gedeeltelijk is vergaan.
Groetjes.

Olikke
maandag 19 november 2007 - 13:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).