Ik heb een betonnen "hemelwaterput " van 5000 l met een hydrofoorinstallatie. Vlak voor de pomp zit een filter met fijn nylonweefsel . Deze moet regelmatig gekuist om te vermijden dat vuil in de pomp terechtkomt(afspoelen) . Daar waar het regenwater in de ton loopt heb ik een nylonkous over de buis bevestigd ook deze kous moet regelmatig gekuist, want ze zit vaak vol met minuscule stukjes vuil. In de dakgoten zitten boven de buis spinvormige filters, weer om te vermijden dat groter vuil in de buizen terecht komt.
Maar eens per jaar kuis ik de dakgoten en eens per jaar daal ik af in de leeggepompte put om deze grondig te kuisen ( slib op de grond- aanslag op wanden).Ik gebruik geen kuisproducten.
Ik gebruik het hemelwater alleen voor de WC's , de tuin ( grote)(met druppeldarmen) , en voor schrobben van de vloer, en wassen van de wagens. Met uitsluiting van alle andere bestemmingen (niet het wasmachine ! )
Het water in de WC is helder en reukloos, ( al 10 jaar) en vormt geen enkel probleem. De planten (zeker zuurminnenden ) zijn dankbaar voor regenwater en mijn verbruik aan kraantjeswater (veel gebruikt wasmachine ,bad,douche, keuken enz) bedraagt per maand gemiddeld 6 m3. (3 volwassen personen ) Toch de moeite waard !
PS : zo weinig mogelijk zonlicht inde put laten komen om algen te vermijden