menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor een sprinkhaan is dit?

Ga naar meest recente reactie

Nathalie-01

Tekst aangepast

Nathalie-01

Hallo allemaal,

Vanmorgen trof ik dit exemplaar in huis aan, heb werkelijk nog nooit zo een grote sprinkhaan gezien. Zonder overdrijven zo'n centimeter of tien. Weet iemand misschien om wat voor soort het gaat? Ik woon overigens in Noord-Griekenland. Bedankt!

Allemaal Beestjes

maandag 14 oktober 2024 - 17:27
Marianne v

Marianne v

Egyptische sprinkhaan? Er zijn ook al meldingen geweest van die beestjes op Santorini...
maandag 14 oktober 2024 - 19:00
Nathalie-01

Nathalie-01

Was online idd ook op de Egyptische sprinkhaan gestuit, maar dacht dat die wat kleiner waren! Maar dit zou hem, ook gezien de meldingen elders in Griekenland, dan best eens kunnen zijn ja!
maandag 14 oktober 2024 - 19:31
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Als ik de gecropte foto op Observation invoer, krijg ik van beeldherkenning 100% zeker een Egyptische treksprinkhaan https://observation.org/species/2272/
maandag 14 oktober 2024 - 20:04
Nathalie-01

Nathalie-01

Mysterie opgelost dan! Dank allebei voor jullie reactie!
maandag 14 oktober 2024 - 20:44
leerling

Leerling

Ik ben (nog?) niet overtuigd. O.a. op https://www.naturespot.org.uk/species/egyptian-locust lees je dat het mannetje tussen 30 en 55 mm lang is en het vrouwtje zo'n 65 tot 70 mm. (Kleiner dus dan onze inheemse grote groene sabelsprinkhaan.)
Lijkt mij toch te ver afwijken van de "Zonder overdrijven zo'n centimeter of tien".

Op de foto zie je links aan het raam 14 vertikale streepjes boven de kop van de sprinkhaan. De sprinkhaan zelf is minstens 5 streepjes groter. Wil je eens meten hoeveel 19 van die streepjes in cm zijn?
dinsdag 15 oktober 2024 - 21:28
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Ik zet even een beeldschermfoto van mijn ingevoerde foto op Observation erbij voor de duidelijkheid. Natuurlijk kan die het ook fout hebben. Gaat uit van Europese soorten. Zag ook ergens een maximum lengte van 8,1 cm staan. Sprieten doen hem langer lijken ( https://orthoptera.org.uk/content/anacridium-aegyptium ). Ik heb met beschrijving van wantsen gemerkt, dat die beschreven lengtes per onderzoeker kan variëren. Die lengtes uit zo'n onderzoek worden daarna vaak overgenomen.)
Op deze site staan zijn familieleden beschreven. https://locust.cirad.fr/principales_especes/ana_en.html In Observation staan ook heel wat soorten: https://observation.org/species/search/?q=Anacridium&species_group=0
Locusta migratoria schijnt er op te lijken, maar die komt in Europa voor en wordt niet in beeldherkenning genoemd en is tot ongeveer 60 cm.
woensdag 16 oktober 2024 - 08:04
thijsdegraaf
woensdag 16 oktober 2024 - 08:08
Nathalie-01

Tekst aangepast

Nathalie-01

@Leerling ik ben nu niet thuis, zal later vandaag die streepjes eens opmeten.
Als het over de gemiddelde grootte gaat, wordt dan alleen het lijf bedoeld of inclusief de vleugeltjes die wat verder naar achteren steken? Sorry, ben hier niet echt in thuis
woensdag 16 oktober 2024 - 09:35
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Ik ook niet hoor. Lijf zonder sprieten. Vleugels durf ik hier niet te zeggen. Wel leuk om me wat in te verdiepen. Zoek nog even verder.
woensdag 16 oktober 2024 - 09:40
Nathalie-01

Nathalie-01

@Thijsdegraaf zie in de tweede link dat vrouwtjes uit die familie tot 95 mm kunnen worden, dat zou dan wel weer in de buurt komen.
woensdag 16 oktober 2024 - 09:42
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Ja had ik ook gezien. Ik vraag me inderdaad af of de uitstekende vleugels meetellen. Het gaat tenslotte om lichaamslengte. Ik zie het zo snel niet terug.
woensdag 16 oktober 2024 - 09:55
Nathalie-01

Nathalie-01

@Leerling de 19 streepjes zijn net iets minder dan 8,5 cm
woensdag 16 oktober 2024 - 11:48
leerling

Leerling

Het verschil tussen een gemeten 8,1 en een geschatte 8,5 is klein genoeg. Dan kan het dus idd. om die Egyptische treksprinkhaan gaan.
(De grootte wordt blijkbaar mee bepaald door hoe warm het was tijdens zijn ontwikkeling.)

Goede vraag wat eigenlijk deel uitmaakt van de lichaamslengte.

Ik ga ervan uit dat de lichaamslengte de (dichtgevouwen) vleugels mee omvat wanneer die langer zijn dan het lijf zelf. Dus in dit geval: van het topje van de kop tot het verste uiteinde van de vleugels. Anders lijkt het me haast onmogelijke om insecten te meten zonder ze tot doden.


woensdag 16 oktober 2024 - 20:01
Nathalie-01

Nathalie-01

Dus toch, maar wel een flink exemplaar inderdaad! Interessant dat de temperatuur van invloed is op de grootte, alhoewel misschien ook wel logisch. En als deze sprinkhaan zich hier al een tijdje had opgehouden, maakt dat het nog aannemelijker; het was hier deze zomer onophoudelijk warm en zelfs tot deze week hebben we temperaturen ruim boven het normale niveau.

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken en -zoeken
woensdag 16 oktober 2024 - 20:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).