menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bezoek van oude bekende

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

oude liefde, nostalgie

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 mei 2007 - 22:36
Lungsey

Lungsey

Nog nooit een beestje gezien met lievere voelsprietjes
Op mijn werk zitten ze veel. Helaas slaan onze patienten ze nog wel eens dood, uit angst of voor de lol Deze week zit ik in de nachtdienst en kan ik er misschien een aantal redden....
woensdag 16 mei 2007 - 22:42
Esem

Esem

corrielat,
mooi, maar ik heb er nog geen enkele gezien dit jaar.
Ik weet ook niet waar ze zich hier verscholen hebben
Esem,
donderdag 17 mei 2007 - 05:02
corrielat

Corrielat

Volgens mij heb ik hem bij het wieden uit de grond naar boven gehaald, ik heb geen beukenheg en meestal zit hij daar , of vergis ik me?
donderdag 17 mei 2007 - 05:22
Esem

Esem

Ja corrielat bij beuken zitten ze graag,en ik heb beukehaag staan en zie ze nog niet.
En ja, dat kan best corrielat dat je hem uit de grond hebt gelokt door het wieden.
Gr Esem,
donderdag 17 mei 2007 - 05:32
hcferg

Hcferg

Mijmeren over vroeger , ja dat doe ik ook weleens
Het is een kever , maar dat is wel bekend. Er zijn in Nederland 5 soorten van deze kever. De mei- , juni- en julikever. Lijken op elkaar. Komen voor op de zandgronden , zoals oost nederland , de peel en in drente. Dan is er nog de sprietkopkever , die komt alleen voor in de duinen. Er is ook nog een rozenkever die leeft alleen op rozen. De kever op zich is niet schadelijk. Maar de larve , engerlingen , zijn zeer schadelijk. Ze kunnen , in grote getalen , een volwassen eik- of kastanjeboom dood maken. Ze vreten aan de haarwortels van bomen en aan alle andere wortels van planten en gras. Onze moestuin was ieder jaar een doffe ellende. We moesten ermee stoppen. De kever heeft bij de voortplanting eikebomen nodig. Ik woon in het oosten van nederland en heb zeer veel last van de engerlingen. Bestrijden is bijna onmogelijk. Jaren geleden heb ik contact gehad met de plantenziekte kundige dienst in wageningen. Zij weten van het grote probleem engerling. Een engerling leeft 4 jaar in de grond voordat het een kever wordt. Een engerling is rond het 4e jaar zo groot als de pink van je hand. Zo krom als een stukje macaroni. Heeft een oranje voorkant en 6 oranje poten , het middelste stuk is roomkleurig en het eind is zwart. De enige manier om ze te bestrijden is zwaar bemesten met koeien- , varkens- of kippenmest. Bij ons thuis vinden wij engerlingen overal , zoals in bloempotten met geraniums , in het gazon , in de wei , in het bos. Het is jammer en misschien vinden jullie het wel zielig om de kevers dood te maken , maar als je weet wat de larve voor schade aanrichten aan bijv. jullie tuin. Zal je mogelijk ook gaan denken aan bestrijden en dat begint bij de kever.
groetjes Huib
zondag 20 mei 2007 - 19:46
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).