Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb gemerkt dat er op een van mijn planten een heleboel gele lieveheersbeestje zitten. Ik heb onlangs gelezen over het Aziatisch lieveheersbeestje en ik twijfel of deze gele soort ook zo'n Aziatische soort is.
Want deze Aziatische soorten eten het voedsel (de bladluizen) en zelfs de larven van onze inheemse lieveheersbeestjes op!
Is er iemand die hier meer over weet en mij kan zeggen of dit een inheems of Aziatische soort is? En indien het tweede, wat moet je er dan mee doen?
Even de stippen tellen zijn het er 22 dan is het een citroenlieveheersbeestje (Psyllobora vigintiduopunctata) een heel mooi kevertje.
Aziatische hebben maximaal 19 stippen en zijn iets donkerder
De larve is inheems.
Hoeveel stippen heeft het lieveheersbeestje op de 1e foto? 4 of 5 stippen?
Hoeveel stippen heeft het lieveheersbeestje op de 2e foto?
Bij het zevenstippelig lieveheersbeestje (Coccinella septempunctata) is het halsschild langs de zijkant nooit helemaal wit. Bij een Aziatische is dit wel helemaal wit.