Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Toen we daarstraks langs de Nete fietsten, merkten we een stel vogels op die we niet konden thuis brengen. Ze waren net iets groter dan een kraai, eveneens zwart op een lichte kraag rond een duidelijke nek na. De bek was scherper dan die van een kraai. Het was geen roek.
Iemand enig idee om welke vogel het zou kunnen gaan?
Meerkoeten misschien die hebben wel geen kraag alleen een witte vlek boven op de bek,ze zijn zwart en iets groter dan een kraai, leven rond het water dus de Nete een geschikte plaats
@ Leerling ,
een groot meer in Duffel ? Moest als Duffelse even denken .
Je hebt het zeker over het waterbekken van de Antwerpse waterwerken .
Normaal is dit niet toegankelijk voor publiek , maar van einde Mei tot eind September is het op Zondag open voor wandelaars .
@Kurt
Hier zitten inderdaad ook aalscholvers, meestal op een palenconstructie dat in de Nete staat, dikwijls met de vleugels gespreid om ze te laten drogen.
Prachtvogels.
Maar die hebben een langere nek, bredere vleugels en geen kraagje.
@Krissie
Klopt. We fietsten over het jaagpad tussen de Nete en dat waterbekken richting Walem. De vogels zaten in de top van een van de bomen tussen het waterbekken en het jaagpad, in de eerste helft van het waterbekken.
(Ik wist niet dat het 's zondags open was. Lijkt me de moeite om daar een wandeling te maken.)
Een paar dagen geleden waren we met vrienden even tot aan de dijk gewandeld (niet ver, omdat een van hen slecht ter been was) en toen zat er ook weer eentje op het jaagpad. Ook zij hadden zo'n vogel nog nooit gezien.
'k Heb wat zitten zoeken in google images met zoektermen 'zwarte vogel' en 'black bird', maar ook daar vind ik hem niet.
Als mijn fototoestel terug thuis is rij ik terug naar daar. 'k Heb wel geen telelens, maar een beetje inzoomen kan wel en met een beetje geluk valt er toch wat van te maken.
@ Leerling ,
dat open stellen op Zondag is nog maar van ( ik denk ) vorig jaar .
als je vertrekt van aan de ingangspoort aan de O.L. Vrouwlaan en je neemt de linkerkant v/h water dan kom je aan het Mouriaubos .
Vroeger kon je dan de spoorwegbrug oversteken en langs de andere kant terug komen .
Of dit nu met de werken en de aanleg van de nieuwe spoorwegbrug nog gaat weet ik niet .
Vroeger hebben we dat dikwijls gedaan , spijtig genoeg gaat dit nu niet meer .
Vele wandelaars onderschatten ook de afstand .
@Krissie
Helemaal rond lijkt me inderdaad een heel eind.
Ik was een fietstochtje ernaar toe aan het overwegen, dan een wandeling (met de fiets aan de hand) tot in de helft en eventueel de andere helft terug fietsen. Niet zeker of dat mag.
We zien daar zelden wandelaars. (Waarschijnlijk omdat het zo'n eind is.) Wat allicht ook de reden is dat er zoveel vogels op die plas zitten.
In het late voorjaar was het prettig om naar de jonge kuikens te kijken. Langs de kant groeide groen (ik vermoed eendekroos) en er zaten minstens 20 kuikens (zwanen, eenden en meerkoeten) van te snoepen.
Dan is het gewoon halt houden en genieten.