menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijen probleem

Ga naar meest recente reactie

glenn25

Glenn25

beste,
ik zit met een bijenprobleen
de bijen maken gaten is het voegsel van men huis om er in te kruipen
ze beginne nu precies zowat agressief te lijken als de kinderen buiten willen spelen
komen ze de hele tijd rond de kinderen te vliegen en zelf op de kinderen gaan zitten ik heb het hier nu toch niet echt zo op hoe kan ik dit oplossen
heeft er iemand een idee iets dat de bijen uit onze tuin blijven
planten wat ze niet graag in hun buurt hebben of dergelijke
er is geen nest te vinden precies of ze in mijn muur willen wonen
maar dat heb ik liever niet
iemand raad ?
mvg
dinsdag 21 april 2015 - 20:20
zuurtje

Zuurtje

insectenhotel aanschaffen, of zelf maken, zie Google. leuk voor de kinderen om te zien hoe ze erin kruipen en dichtmaken.
dinsdag 21 april 2015 - 21:07
jdcoster

Jdcoster

Dit zullen wel de solitaire metselbijen zijn. Ze leggen eitjes in de gaatjes die voorhanden zijn, een sleutelgat, een gaatje in een steen of het afvoergaatje voor condenswater in de ramen, enz. en kleven dan dat gaatje dicht om het larfje te laten verpoppen. Ze zijn totaal niet agressief. U helpt uw kinderen niet door hen bang te maken van dingen waar ze niet bang moeten van zijn. Leer hen beter die insecten observeren en ervan leren. De jeugd weet al zo weinig over de meest natuurlijke dingen. De grote mensen zijn al niet beter.
Als imker die bijenzwermen ophaalt voor de brandweer ben ik zelfs al geroepen geweest voor zweefvliegen die op een struik zaten.
Zoals al gezegd, kunt u een insectenhotelletje hangen (uit de regen en in de zon). Daarmee kunt u zelf al een klein beetje regelen waar ze nestelen.

dinsdag 21 april 2015 - 22:03
molleke32

Molleke32

hier bezetten ze elk jaar de hozelock slang, ale het ding dat tegen de muur hangt . Is maar een korte periode dus ik laat ze doen.. als ik water ga halen (kraan staat eronder) zoemen ze wel even rond mijn hoofd maar verder gebeurd er niets hoor .

groetjes vicky
dinsdag 21 april 2015 - 22:07
Arico

Arico

Haha Vicky, dat deden ze bij die van mij ook Gardena?

OT: zoals gezegd een insectenhotel. Of enkele holle bamboestokjes samenbinden en een anderhalve meter hoog hangen.
dinsdag 21 april 2015 - 22:37
Polplastron

Polplastron

Die metselbijen zijn inderdaad totaal niet agressief: ze KUNNEN zelfs niet steken, dus daar zit geen gevaar aan. Het is heerlijk om ze bezig te zien en mijn kinderen hebben hier ieder jaar weer heel veel plezier om te kijken naar de verschillende soorten die hier in de tuin rondvliegen en nesten maken.

Een nestblok zetten voor solitaire bijen is een leuk iets, maar lost je 'probleem' niet op. Zolang er gaten te vinden zijn in het voegsel zullen die bijtjes daar blijven komen. Overigens is de 'overlast' maar van korte duur want eens de gaatjes volgebouwd zijn met nestkamertjes wordt het geheel netjes dichtgemetst en zul je er geen bij meer bij zien.

Volgend jaar pas komen die eitjes uit en begint het hele schouwspel opnieuw. Gewoon van genieten dus!

Groeten,

Pol
woensdag 22 april 2015 - 09:55
zuurtje

Zuurtje

Nu Glenn25 weer......
woensdag 22 april 2015 - 22:04
glenn25

Glenn25

dank u voor de reacties allemaal
maar ben toch nog niet heel overtuigd of ze zeker niet
steken het zit nu namelijk zo dat hier ook iedere dag het zoontje
van een collega is maar ze hebben mij gezegd dat hij allergisch is voor
bijensteken dus het is met een dubbel gevoel
mvg
donderdag 23 april 2015 - 18:53
jdcoster

Jdcoster

Eén op honderd mensen zou een allergie hebben voor bijengif. Hoe werd dat vastgesteld?
Mensen die een bijenallergie hebben lopen na een bijen- of wespensteek rood aan, kunnen misselijk of duizelig worden, hartkloppingen en ademnood hebben en in shock gaan.
Dan heeft dat kind best altijd een hulpsetje (huisdokter) in de buurt.

Alle anderen vertonen in meer-of mindere mate wat zwelling of jeuk na een steek. Dat is geen bijenallergie. Het is niet prettig maar het is niet gevaarlijk.
Ik heb al lelijker bulten gezien na de beet van dazen, horzels en zelfs muggen ... .
Van solitaire bijen hebt u niet te vrezen al zullen we u wel niet kunnen overtuigen
donderdag 23 april 2015 - 20:55
glenn25

Glenn25

overtuigen misschien wel en hoe meer ik er over lees hoe minder erg ik het vind dat die beeste er zijn en van die allergie weet ik ook niet meer dat is maar wat ze mij hebben gezegd het is mijn kind niet maar zo als ik het eigenlijk allemaal lees is er dus eigenlijk helemaal geen gevaar
maar ja het blijft een raar gevoel vooral omdat het dan om iemand anders zen kind is
maar iedereen bedankt voor de reacties ik weet in ieder geval da ik mijn zoontje zonder zorgen buiten kan laten spelen
mvg
donderdag 23 april 2015 - 21:19
Polplastron

Polplastron

Het aantal mensen dat gestoken wordt door bijen is zeer miniem. Een wespensteek loop je sneller op, maar ook enkel als je de dieren in het nauw drijft of te dicht bij hun nest komt.

In plaats van te proberen bijen en wespen uit de tuin te weren (wat een onmogelijke zaak is) kan je beter kinderen leren ermee om te gaan. Mijn drie (nog relatief jonge) kinderen zijn nog nooit door een wesp of bij gestoken ook al stikt het van de tweede groep hier in de tuin.

Overigens zal een honingbij niet snel steken; ze sterven na het steken dus is het een laatste hulpmiddel. Als je het 'nest' lastigvalt kan je wel de volle lading krijgen, maar anders ... (JDCoster is hierin beter onderlegd: hij is imker).

Solitaire bijen hebben geen angel en kunnen dus niet eens steken.

Je kan kinderen onmogelijk voor alles beschermen (en ik weet waarover ik praat want ik heb er zelf drie). Leer kinderen omgaan met eventuele gevaren, maar leer ze ook wat niet gevaarlijk is en vooral ... leer ze genieten van de natuur!

Vorig jaar nog had ik rond deze tijd in Borgerhout een halve speelplaats rond me staan omdat ik aan het vertellen was over de metselbijen die daar hevig bezig waren met nesten maken in de oude muren van de school! Die kinderen hadden dat nog nooit gezien en toch ... zaten die bijen daar volgens mij ieder jaar! De reacties gingen van 'ieuw' en 'èèèik' naar 'waauw'!

Dus ... genieten maar!

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2015 - 21:33
leerling

Leerling

Daarnet geleerd:

"Eén solitaire bij bestuift evenveel bloemekes als 120 werkbijen van een honingbij"

Zie http://www.een.be/programmas/groenland/bijenhotel-0

Je hebt dus geen probleem. Je bent gewoon rijk!
maandag 11 mei 2015 - 02:10
Polplastron

Polplastron

"Eén solitaire bij bestuift evenveel bloemekes als 120 werkbijen van een honingbij"

Dat zou wel kunnen kloppen, maar alleen zijn die solitaire bijen vaak wel veel kieskeuriger dan de honingbij. Heel wat soorten bestuiven slechts één bepaalde groep planten terwijl een honingbij veel ruimer "inzetbaar" is ....

De ene is dus niet beter dan de andere: laat ze elkaar maar lekker aanvullen en laat ons er als mensen maar zuinig op zijn!

Groeten,

Pol
maandag 11 mei 2015 - 08:46
leerling

Leerling

@Pol

Dat zou wel kunnen kloppen, maar alleen zijn die solitaire bijen vaak wel veel kieskeuriger dan de honingbij. Heel wat soorten bestuiven slechts één bepaalde groep planten terwijl een honingbij veel ruimer "inzetbaar" is ....

Het klopt dat een paar solitaire bijen hun nectar en stuifmeel op een beperkt aantal plantensoorten zoeken, maar dat geldt lang niet voor alle solitaire bijen. Als je een bijenhotelletje hangt, dan heb je bv. vast ook de rosse metselbij (Osmia rufa) op bezoek en die is helemaal niet kieskeurig. Je vindt ze dan ook zowat overal.

De reden waarom solitaire bijen succesvoller zijn in het bestuiven van planten is dat honinbijen dikwijls een alternatieve weg zoeken naar de nectar in bloemen, daarbij de meeldraden niet aanraken en dus ook niet voor bestuiving zorgen. Solitaire bijen zijn vooral uit op stuifmeel en dus is de kans dat ze bij het verzamelen daarvan de bloem bevruchten veel groter.

(Zie: http://www.solitairebijen.ugent.be/SB_website/levenswijze.html)
maandag 11 mei 2015 - 09:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).