menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Metselbijen in t Stad

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Sinds een paar weken geef ik les in Borgerhout in Antwerpen. Toen ik vandaag op de speelplaats toezicht hield viel mij een grote bij op die naarstig bezig was de holletjes in de oude schoolmuren te onderzoeken. Bij nadere inspectie bleek het een metselbij te zijn (een rosse of een gehoornde, zo'n expert ben ik niet!).

Een aantal kinderen van het vijfde leerjaar (voor de Nederlanders groep 7) zagen mij bezig en al snel waren ze helemaal geboeid door het verhaal hoe die bijtjes telkens voorraadkamertjes maken met daarin telkens 1 ei. En dat het laatst gelegde eitje volgend jaar als eerste uitkomt. En dat de eerste bijtjes die uitvliegen altijd mannetjes zijn. En dat deze bijen niet steken. En ....

Pas nadien kwam ik eigenlijk tot het besef hoe wonderlijk dat is: zo'n stukje natuur in de stad. En dan ... die stadskinderen die in al hun onschuld en kinderlijkheid zo oprecht geboeid waren! Heerlijk is dat!

Groeten,

Pol
woensdag 26 maart 2014 - 16:44
satomi

Satomi

Prachtig verhaal, Pol. Ik zie het helemaal voor me. Het is dan ook een waar kunststukje, hoe deze bijtjes dat doen. En met zo'n uitleg erbij zullen er in ieder geval deze kinderen niet zo bang meer zijn voor bijen. Perfecte timing van de metselbij!
woensdag 26 maart 2014 - 17:01
77Grace77

77Grace77

Oh waauw!
Ik zou ook gebiologeerd staan luisteren hoor met zo'n tof extraatje op de speelplaats .
Mijn ouders waren net hier en zeiden dat er heel wat leven was in onze bijenkastjes. De hommeltjes vliegen af en aan.
Onze gloednieuwe Pierissen trekken goed en onze ene pruimelaar staat nu in bloei. De andere staat nog in de knop.
Toch heerlijk om alles te zien ontluiken!

Groetjes & God bless
Ellen
woensdag 26 maart 2014 - 17:25
Polplastron

Polplastron

Hier valt de activiteit van metselbijen in de tuin nog sterk tegen. Ik heb al wel wat mannetjes gezien een paar dagen geleden, maar verder blijft het angstvallig stil ('k Heb ook wel minder tijd om de tuin in te gaan, dus misschien heb ik iets gemist...). Ik wacht dan ook vol spanning op de eerste kersenbloesems zodat het feest echt kan beginnen!

Groeten,

Pol
woensdag 26 maart 2014 - 17:38
Heike

Heike

Zou het kunnen dat ik hier metselbijen 'te gast' heb?

Allemaal Beestjes

woensdag 26 maart 2014 - 20:29
Bombycilla

Bombycilla

Lijkt mij idd de gehoornde metselbij
woensdag 26 maart 2014 - 20:43
Polplastron
woensdag 26 maart 2014 - 20:57
jack1

Jack1

ja ze zijn leuk
heb gisteren nog een bijen korfje in elkaar geknutselt

met afdakje

Allemaal Beestjes

donderdag 3 april 2014 - 10:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).