menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hongerige slakken

Ga naar meest recente reactie

tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Help, de slakken in onze tuin verkiezen fris groen ipv een lekkere pint...
Ik had in onze tuin diverse slakkenvallen geplaatst met bier, maar deze morgen bleek dat die hongerige beestjes toch andere dingen verkiezen.
Op 1 nacht tijd is 1/5 van de hosta's, de jonge blaadjes van de hydrangea en een halve clematis verorberd, snif.
Ik lees hier vooral berichten van tegenstanders van chemische troep, eigenlijk behoor ik daar ook toe, maar nu twijfel ik toch om chemische middelen in te zetten, al weet ik dat dit niet de meest natuur- en diervriendelijkste oplossing is.
Zijn er nog andere oplossingen?
Enkele slakken kan ik best mee leven, maar aan dit tempo heb ik op het eind van de maand een kale tuin.
zaterdag 5 mei 2012 - 10:06
minouke

Minouke

het enige dat hier lukt zijn de eco-slakkenkorrels.
grint, bier, eierschalen... ik heb het allemaal al geprobeerd.
Ze kruipen zelfs over cactussen
zaterdag 5 mei 2012 - 10:50
corrielat

Corrielat

Vandaag op tv gezien,

er zijn koperen banden te koop, die je om de planten plaatst,
hier komen de slakken niet overheen,
Tip misschien?
zaterdag 5 mei 2012 - 11:05
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De eco-korrels werken goed en zijn niet schadelijk voor egels en vogels.
zaterdag 5 mei 2012 - 11:08
corrielat

Corrielat

Ik zie hier onder dat de koperen randen ook bij tuinadvies te koop zijn,
zaterdag 5 mei 2012 - 11:12
sugar

Sugar

Ik ga 's nachts met een schaar en zaklamp de tuin in, en knip iedere slak die ik tegenkom in twee. Na enkele dagen zie je het slakkenbestand enorm slinken.
Als je een uurtje later nog eens een ronde doet, vind je dikwijls anders slakken die zich te goed doen aan de lijkjes van hun soortgenoten.

Na enkele dagen weet je ook waar en hoe slakken op te sporen.

Hieronder een link naar twee fotootjes (vrij groot, dus een link en geen rechtstreekse foto) van een deel van mijn hostaverzameling. Zoek maar naar de vraatsporen


http://supermasj.zenfolio.com/img/s1/v46/p438130672-5.jpg

http://supermasj.zenfolio.com/img/s3/v41/p70397130-5.jpg
zaterdag 5 mei 2012 - 11:50
Tuinman65

Tuinman65

Al die middeltjes zoals eierschalen, bier en noem maar op zijn goed en wel in een stadstuintje.
In een grotere tuin is er maar één middel om de schade te beperken en dat zijn korrels.
Doe ik dat hier niet dan blijven er bij mijn Hosta's nog enkele wat bladnerven over. En das nu niet echt de bedoeling.
Slakken zijn hier een ware plaag.





Leo
zaterdag 5 mei 2012 - 12:47
sugar

Sugar

Mijn tuin is 22 are groot. Ik ga nu twee weken iedere nacht op klopjacht (knipjacht) en de er zijn bijna geen slakken meer te bespeuren. De eerste nachten heb ik enkele honderden slakken vernietigd.
Als je trouwens de juiste hosta aanschaft, hebt je vaak al veel minder last van vraatsporen.
zaterdag 5 mei 2012 - 13:19
lentemode

Lentemode

Wat ben je dapper, Sugar !
Je bent toch zeker dat je ze volgens jouw verdelgingsmethode niet verdubbelt...
Enkele jaren geleden deed mijn man het ook met zo'n belachelijke lamp op zijn hoofd en een groot pincet in de hand...
Het werkte verbazend goed, maar ocharme zijn rug...
Duizenden gingen eraan ! (Ik overdrijf niet.)
Hij stopte ze in een grote bokaal die een hele dag in de zon gestaan had...
Het deksel begaf het en de smurrie droop over de tegels...
BBbbwwweieieiekkkk ...

Nu enkele jaren na deze intensieve bestrijding hebben we terug veel slakken, aan de hosta's te zien...
Ik wou dat we een kippenvolkje hadden om die in het prille voorjaar enkele dagen los te laten scharrelenin de tuin...
Moet dan wel goed omheind zijn, hé...

Ik probeer nu ook met opgespaarde 'koffieprut' rond de hosta's te strooien...
Zal wel niet veel helpen... Zoveel koffiedrats krijg je nu ook weer niet bijeengespaard...

Nog veel vangplezier,
Mia
zaterdag 5 mei 2012 - 17:09
monique217

Monique217

Ik heb ook koperen ringen en ik moet zeggen dat dit twee jaar heel goed heeft gewerkt. Hopelijk gaat het dit jaar ook goed maar misschien moet ik ze weer even oppoetsen voor een optimaal resultaat
Maar goed het is ondoenlijk om ze om al je planten te doen want dan wordt het een duur grapje maar het helpt zeker
zaterdag 5 mei 2012 - 17:30
sugar

Sugar

Als je die slakken in een bokaal moet steken met een pincet, verlies je veel te veel tijd. Ik denk dat de slakken in twee knippen in plaats van ze te laten creperen in een glazen bokaal ook diervriendelijker is.

Indien je je niet wil bukken kan je ook sproeien met een 10% huishoudammoniak oplossing, daar gaan de beestjes ook van dood. Die ammoniak zet zich daarna om tot NO3 (meststof)

Koper werkt, maar daardoor gaat er wel koper in je bodem terecht komen, nefast voor het bodemleven.
zaterdag 5 mei 2012 - 17:38
corrielat

Corrielat

IEK,
kapot knippen durf ik niet
lijkt me een slijmerig gedoe
kapot trappen durf ik ook niet, om dezelfde rede,
dus toch maar weer om de meter eeen bakje /schaaltje bier,
wel jammer, want ik lust dat zelf heel gragg
maar hier werkt het wel,
gewoon bier van die goedkope winkel, de A...,
Daar hebben ze goedkope blikken,

de trappistjes drink ik liever zelf
zaterdag 5 mei 2012 - 19:55
minouke

Minouke

ahahaha daar kan ik je groot gelijk geven maar wat ook kan is een emmer met water en zout en ze daar in smijten; alleen vraag ik me af of ze kunnen lijden.
Lijden slakken nu of niet

zaterdag 5 mei 2012 - 19:59
corrielat

Corrielat

Volgens mij kan elk levend wezen lijden/pijn voelen.
Behalve vissen..................................................zeggen de vrolijke vissertjes
zaterdag 5 mei 2012 - 20:03
sugar

Sugar

Gooi eens een levende slak in een glas bier of een zoutoplossing. Je zal dan wel zien wat er gebeurt. Het beest levert een pijnlijke doodstrijd (de slijmlaag van de slak wordt opgelost in deze vloeistoffen)
zaterdag 5 mei 2012 - 21:11
Tuinman65

Tuinman65

Sugar, ik wil je met jou methode nog wel eens bezig zien in mijn tuin, dichtbegroeid met Hosta enz...
Je gaat de slakken daar nooit vinden, dat geef ik je op een briefje. en hier zijn het vooral huisjesslakken die vreten.
Enne... hoe lang hou je dat vol.
Ik geloof je niet.
En er zijn inderdaad Hosta's waar de slakken niet verzot op zijn. Maar ik bepaal wat er in mijn tuin komt, niet de slakken.

Leo
zaterdag 5 mei 2012 - 23:12
sugar

Sugar

Ik heb waarschijnlijk veel meer hosta dan jij. En ik heb er geen probleem mee (planten staan hier allemaal dicht op mekaar). Met de jaren begin je gewoon te weten waar de slakken zich ophouden. Zeker op een redelijk droge avond zie je de slijmsporen.

Tussen dichte begroeing leg je wat slabladeren, basilicum, uitgeholde sinaasappels, aubergines en pompooenen, geen enkele slak die dat afwijst.

En nogmaals, een goede hosta (met stevige substantie) worden niet kaalgevreten door een slak. Dat gebeurt vooral met oude klassieke fluthosta (die ik niet moet hebben)

Het enige probleem zijn wijngaard- en segrijnslakken, maar die heb ik niet in deze tuin (wel in de vorige).
zondag 6 mei 2012 - 00:04
corrielat

Corrielat

fluthosta (die ik niet moet hebben)


wat jij fluthosta's noemt kunnen anderen mooi vinden,ik bv,
ik heb ook van die klassieke hosta's, maar gelukkig geen last van slakken.
Ik geef ze op tijd hun pilsje.
zondag 6 mei 2012 - 08:19
sugar

Sugar

Er is voor elk van die oude hosta een nieuwe die er net het zelfde uitziet maar veel steviger blad heeft.
En niet alle oude hosta zijn slecht hoor
zondag 6 mei 2012 - 08:23
tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Aangezien ik mijn nachtrust verkies boven slakkenjacht, bier reeds geprobeerd heb, te veel koper nodig zou hebben...
Korrels dus.
Welk merk koop ik het best?
Bedankt voor de reacties!
zondag 6 mei 2012 - 20:09
minouke

Minouke

neem dan maar best eco-korrels die veilig zijn voor vogels, katten en honden, egels enz.
Ook regenbestendig zodat je niet na elke bui moet gaan strooien.
Je hebt dit in verschillende merken.
zondag 6 mei 2012 - 20:30
HappyDeez

HappyDeez

Ieks slakken doorknippen? Ik kan nog geen vlieg dood slaan. Wel gebruik ik van die ecokorrels en dat helpt wel. Alleen moet je na verloop van tijd weer nieuwe korrels tussen je planten strooien. Ik was het vergeten en al mijn afrikaantjes zijn na 1 nacht kaalgevreten!
Slakken die ik tussendoor vang gooi ik in de groene container.

Ook heb ik bekertjes ingegraven en vul die zo nu en dan met bier. Alleen nu met de regen werkt dit niet echt.

Lijkt ook wel of de slakken elk jaar groter worden! Ik ben enorme joekels tegen gekomen. Jammer dat het zulke veelvraten zijn want ik vind de huisjes vaak prachtig.
woensdag 16 mei 2012 - 09:56
sugar

Sugar

Dus 'actief' dieren een vreselijke dood in jagen door ze te vergiftigen of hun slijmhuid te laten verbranden door alcolhol is OK, maar een vlieg doodslaan niet?
woensdag 16 mei 2012 - 20:18
HappyDeez

HappyDeez

Tja, als je het zo zegt.....
woensdag 16 mei 2012 - 21:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).