Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
We zitten echter met een groot probleem. Vorig jaar zijn we gestart met houden van een sierkippetje en een sierhaantje. Eveneens heb ik daarbij nog twee leghennen van ongeveer twintig weken aangeschaft. Een leghen is reeds binnen de maand gestorven, de andere hen heeft een jaar geleefd. Daarna heb ik opnieuw een leghen aangekocht. Spijtig genoeg heeft deze ook maar enkele dagen geleefd. Heb vervolgens nog twee leghennen aangeschaft en telkens ondervind ik hetzelfde probleem, namelijk dat ik ze niet langer dan een maand aan het leven kan houden. Het sierhennetje is ondertussen ook ziek geworden en ben ermee naar de dierenarts gegaan. Heeft antibiotica gekregen en is gelukkig terug genezen. Heb al verschillende malen het hok grondig ontsmet en de dieren ook ingespoten tegen ongedierte.
Weet er soms iemand raad? Alvast bedankt.
Nicole
Da's niet leuk om mee te maken. Eigenlijk zou je eerst de oorzaak moeten kennen waardoor de dieren gestorven zijn, om te weten hoe je het kan voorkomen.
Zelf ken ik niet echt veel van kippen, maar als je de omstandigheden waarin ze leven en wat er precies misgegaan is kan omschrijven, kan iemand je misschien beter raad geven.
Bedankt voor je reactie. Er is echter heel weinig aan de kippen te zien. Vermits het echter jonge kippen zijn (ongeveer 20 weken) hebben ze nog geen eieren gelegd. Heb reeds kippen aangekocht bij twee verschillende handelaars en telkens doet zich het probleem opnieuw voor. Ze blijven steeds met een bleke kam zitten en ook hun kopje heeft een vrij bleke kleur. De laatste kip die echter gestorven is, had echter ook wel diaree (de vorige kippen niet). Het ene moment zijn ze vrij levendig, het andere moment zitten ze wat stiller en dan opeens liggen ze 's morgens dood in hun hok. We hebben ons reeds verschillende vragen gesteld: materiaal hok (het is een houten hok), kwaliteit van de grond waarin ze scharrelen (heeft altijd een paard opgestaan),beplanting rond de ren (in de ren zelf staat er geen beplanting, aan één zijkant van de ren staat een rij conniferen),...??? De gebuur achter ons heeft echter ook kippen en ondervindt geen enkel probleem. Ik heb gisteren het hok nog behandeld met hokwit. Luizen of ander ongedierte zijn er echter niet terug te vinden, zowel niet bij de kippen als in het hok. Ga vandaag nog contact opnemen met de veearts.
Ik denk dat het probleem bij de aankoop en het tijdstip zit. Twintig weken oud zou voldoende moeten zijn wat leeftijd betreft. Daarom kan je best letten bij de aankoop of de kippetjes een mooie recht-opstaande kam hebben en/of de veren niet steken. Meestal komen dergelijk kippen uit een verwarmde kwekerij. Tip: let op de kip haar uiterlijk en het hok waar ze in aangeboden wordt, ook kan je beter vanaf begin mei in een warme periode hoenders kopen ivm. het vuurvrij zijn.
Als je ze pas gekocht hebt enkel en alleen vaste voeding geven zoals een mengeling gebroken graan/mais. Indien ze dit niet zijn krijgen, kunnen ze inderdaad diaree en bacterieële infecties krijgen als je keuken-afval geeft,met de gevolgen van.... Geef zeker de eerste maanden geen groenten-afval omdat deze meestal nat zijn!
Kijk ook eens of het hok niet behandelt was met een chemisch schimmelwerend produkt, hierdoor kunnen schadelijke gassen vrijkomen.
Hopelijk kan je hiermee een stap verder.
Groetjes
Guy
http://forum.tuinadvies.be/smileys/smile0229.gif
Dank je wel voor je antwoord. Heb nog een laatste kippetje aangeschaft tijdens de maand september en gelukkig is zij nog steeds in leven. Had van de veearts antibiotica gekregen en heb ze dan een week apart gezet alvorens ze bij de andere kippen te zetten. Toch bedankt voor je tip in verband met het eten, daar was ik nog niet van op de hoogte. Dus bij de aanschaf van een volgende kip zal ik er zeker rekening mee houden.
veel succes ermee, maar let ook een beetje op de weersomstandigheden ivm. kou en regen.
Geef ze de tijd om zich aan te passen.
Veel doorgewinterde kwekers geven daarom de maand mei als beste periode aan!