Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb regelmatige grote eieren van men kippen
vandaag had ik 1tje met 114 gr terwijl de anderen maar rond de 64 zitten
foto staat op de sm en morgen neem ik het eitje mee naar het werk
ik hoop iedereen daar te verbazen
de foto zet ik later op de forum want ben nieuw hier
en heb men kabeltje niet mee om het op men laptop te zetten
ik hoop op reakties
groetjes
Niemand die aan die arme kip denkt . Je zal maar een ei van 114 gram moeten kwijtraken terwijl je cloaca ingesteld is om eieren van 64 gram te laten passeren.
Barnevelders, die roodbruine, leggen meestal grote eieren van rond de 90- 100 gram omdat het grote kippen zijn.
Ik heb witte Leghorns en die leggen meestal rond de 65 gram maar vaak zijn er ook dagen dat ze rond de 100 gram zijn.....
Ligt ook een beetje aan de voeding die je geeft......
Mikebetty, een hartelijk welkom op dit reuze gezellige forum.
Och Frans, er worden ook kinderen geboren van 4 kg of meer. Denkt dan ook iemand aan die arme vrouw!!??
Wij vrouwen kunnen dat ha ha, dus maak je over de kip maar niet druk!
Ik heb vroeger ook kippen gehad. Zo'n superdik ei was meestal een ei met een dubbele dooier. Kwam vooral nogal eens voor bij kippen die nog niet zo heel lang aan de leg waren als de eierproductie op volle toeren liep .
van die grote eieren leggen onze Brahma's vooral medio maart als ze weer beginnen met de leg. (deze kippen hebben een winterstop). Het zijn dan meestal ook nog dubbeldooiers en echt megagrote eieren.
Verder hebben we nog krielzijdehoentjes en krielcochins, deze leggen voor een kriel ook wel aardige eitjes maar grote eieren zullen het nooit worden.
Niet echt on-topic maar ik wil het graag even vertellen . Over eieren gesproken ...
Mijn opa die boer was had ook kippen die heel tam op zijn erf rondscharrelden. Als jochie van een jaar of vijf/zes denk ik vond ik die beesten heel interessant en ik weet nog dat ik eens op mijn hurken zo'n kip zat te bekijken toen ze wat door haar poten zakte . Gauw je handen eronder zei mijn opa hij legt een ei . Snel genoeg was ik wel en er ploepte iets uit de kip maar natuurlijk geen ei. Mijn grootvader bulderde van het lachen maar ik vond het echt niet leuk en alleen maar vies. Ach ... even de handjes onder de pomp en het leed was weer voorbij. Het is een herinnering die vaker terug komt als het over kippen gaat en dan denk ik er altijd weer met een glimlach aan terug .
Barnevelders, die roodbruine, leggen meestal grote eieren van rond de 90- 100 gram omdat het grote kippen zijn.
Ik heb witte Leghorns en die leggen meestal rond de 65 gram maar vaak zijn er ook dagen dat ze rond de 100 gram zijn.....
Ligt ook een beetje aan de voedong die je geeft....
Ik weet dat het Brabants hoen de grootste eieren legt (maat L) en dat ze gemiddeld 70gr wegen en 220eieren leggen per jaar.
Die van de Barnevelders wegen gemiddeld 60gr en 190 eieren gemiddeld per jaar.
Dan praat je zeker over Barnevelder krielen kingskawn........
Of ze worden niet voldoende gevoed.....
Mijn kippen zijn krielen en ze leggen het gehele jaar door.....
ze krijgen legkorrel, havermout, yoghurt, fruit zoals aardbei af en toe, extra eiwitten, voor de schil, een beetje mais en elke dag schoon water en natuurlijk een proper leg- en nachthok en een propere ruime ren.
Mijn Barnevelders, die ik vroeger had leggen gedurende de winter niet of nauwelijks en hadden grote tot zeer grote eieren met af en toe een dubbeldooier.
Ik heb nu ook een hele kleine kip, een Welsumer, die loopt los door mijn tuin ( 5000 m2 ) en die legt sinds 14 dagen dus bruine eitjes met een gewicht van rond de 40 gram.....