Ja, de vogelopvang is echt brilliant. Vaak overigens gecombineerd met opvang van andere dieren (bv egelopvang). Omdat mijn man en ik een natuurtuin hebben hebben we ook erg veel vogels, en helaas ook regelmatig katten. Het gaat nog wel eens fout. Tegen de katten gebruiken we een waterpistool, dat werkt ideaal omdat de katten zich rot schrikken en als ze eenmaal een aantal voltreffers hebben ontvangen ook langere tijd niet terugkomen. Het schaadt ze niet (behalve hun ego's), dus ik vind het prima dat we er gebruik van maken. Als er toch gewonden vogels zijn dan gaan we doorgaans naar de vogelopvang. Een enkele keer zijn we ook naar de dierenarts achter ons huis gegaan, waar de arme slachtoffertjes dan meteen uit hun lijden verlost worden. Zo schijnen duiven eigenlijk ten dode opgeschreven te zijn als ze eenmaal door een kat zijn gepakt; ze krijgen dan heel snel infecties die ze niet de baas worden. Zielig maar helaas. Gisteren nog hebben we een overbuurman geholpen met het vangen van een duif en het beestje... is niet meer
Ik heb er altijd wel vrede mee hoor, de natuur is de natuur en alle beesten moeten eten, ook zwerfkatten. Maar als ik het leed kan verzachten, dan doe ik dat graag. We hebben zelfs 2 verschillende maten doosjes klaar staan, haha, met luchtgaatjes er al in
Als iemand gebruik maakt van de vogelopvang, is het wel heel netjes om een (flinke) donatie achter te laten. En je kunt in je regio eens zoeken naar een opvang en die financieel steunen, al maak je er geen gebruik van. Via het internet kun je altijd wel een adres vinden.
Heel fijn als dit item meer mensen gebruik laat maken van de vogelopvang (en andere opvangplekken). !!!
Geinteresseerden kunnen hier eens rondkijken:
http://www.vogelopvangwoudenberg.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1