menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucalyptus

Popo

Popo

Hallo,
Ik heb een eucalyptus gunnii boom in mijn tuin staan. De boom is 7 jaar oud en nog nooit gesnoeid. Hij is zo'n 5 meter hoog geworden, met vele dode takken, en enkel blaadjes aan de uiteinden van de takken. Hij heeft ook reeds een dikke stam ontwikkeld van zo'n 20cm doorsnede.
Ik wil graag deze boom vernieuwen.

Hoe ga ik daarbij tewerk?
Hoe krijg ik de boom terug voller?
Kan ik de takken tot op de stam terugsnoeien?
Hoeveel mag deze boom teruggesnoeid worden?
Kan ik de takken afzagen?

Vele vragen, alvast vele bedankjes voor uw antwoord.

Groetjes.
maandag 2 juli 2007 - 20:22
Kelvin

Kelvin

Hallo,
Ik heb een eucalyptus gunnii boom in mijn tuin staan. De boom is 7 jaar oud en nog nooit gesnoeid. Hij is zo'n 5 meter hoog geworden, met vele dode takken, en enkel blaadjes aan de uiteinden van de takken. Hij heeft ook reeds een dikke stam ontwikkeld van zo'n 20cm doorsnede.
Ik wil graag deze boom vernieuwen.

Hoe ga ik daarbij tewerk?
Hoe krijg ik de boom terug voller?
Kan ik de takken tot op de stam terugsnoeien?
Hoeveel mag deze boom teruggesnoeid worden?
Kan ik de takken afzagen?

Vele vragen, alvast vele bedankjes voor uw antwoord.

Groetjes.

1. Nou zoals je aangeeft die boom is al 5 meter hoog. Dus het handigste zou zijn om daarbij een klein hoogwerkertje in te huren.
2. Om de boom voller weer te laten lijken zonder dat je het egt goed merkt is om de oude takken er dus zoiezo uit te halen. En als je dat gedaan hebt ken je kijken waarvan je denkt dat moet weg dan ga je voor ongv. 20 % aan takken weghalen (dus komen we op uitdunnen van de boom de oudere takken weghalen en de nieuwe takken (jonge scheuten) laten zitten om die de kans te geven om te bloeien.
3. Daarbij ken ik dus ook de volgende vraag mee beantwoorden. Je kan de takken terug zagen op de stam maar ga eerst de boom takken die je weg wilt halen op stomp zagen (op stompzagen is: ruim 15 a 20 cm van de stam afzagen) en daarna de rest van dat kleine stuk van de tak der afzagen.
4. Je vraag: Hoeveel mag deze boom teruggesnoeid worden? : Dat is heel makkelijk dat staat al aangegeven bij antwoord 2 het mag ook iets meer zijn dan 20 % maar dan ook echt nie meer.
5. Jah je kan de takken afzagen ma zoals ik ze altijd al tegen ben gekomen met het werk zou ik het zelf persoonlijk met een motorzaag doen.

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb. alvast bedankt maar ik wens je er veel succes mee.

TIP: Haal altijd de takken die boven een huis of tuin van andere mensen of van je zelf weg kan voor gevaar zorgen...

Contact opnemen ? [email protected]
dinsdag 3 juli 2007 - 00:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).