menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse Wolmispel

Ga naar meest recente reactie

StanP

StanP

Hallo,

Vandaag een meerstammige japanse wolmispel mee naar huis genomen.
Na aanschaf lees ik op het internet verschillende informatie over de hoogte en vorstbestendigheid van deze plant.
Ik lees op sites een maximale hoogte van; 2,5 meter, 3-4 meter, maar ook tot 10 meter.
Daarnaast lees ik een vorstbestendigheid van; -5 graden, -10 graden maar ook tot -18 graden.

Kunnen jullie mij duidelijkheid geven wat het nu écht is?

Daarnaast was eigenlijk mijn idee om deze plant als kamerplant te houden. Is dat haalbaar? Of moet ie toch echt in de buitenlucht staan?
maandag 11 november 2024 - 17:54
leerling

Leerling

Geen idee waarom je die boom als kamerplant hebt gekocht. Tenzij je vooraf meer wist over die boom en zijn behoeftes, lijkt het me helaas een miskoop. (Zelfs als je die niet als kamerplant zou hebben gekocht.)

Met alle sympathie.

Ik heb door scha en schande ook geleerd impulsaankopen achterwege te laten. En daarna veel bijgeleerd over planten, groeiomstandigheden, bodemleven, bevruchting ...

Gelukkig eindigt leren nooit.
dinsdag 12 november 2024 - 00:45
danny2

Danny2

Zelf heb ik twee boompjes staan, eentje van 12 jaar die 6 jaar in volle grond staat.
De andere staat nog in een pot ook buiten en is 8 jaar. De grootste is tussen 2,5 en 3 meter, de jongere is ook iets meer dan 2 meter hoog zonder pot. Hoeveel ze kunnen verdragen is moeilijk zeggen daar we niet echt koude winters hebben gehad. In 2009 had ik er ook een staan van 17 jaar in de tuin doch de min 24 niet heeft overleefd. Momenteel staan ze in bloei doch vruchten geven ze niet in ons klimaat.
Groetjes Danny

Struiken & Bomen

donderdag 14 november 2024 - 13:41
danny2

Danny2

Foto van de tweede

Struiken & Bomen

donderdag 14 november 2024 - 13:47
Tuinprins

Tuinprins

Eriobotrya japonica verdraagt op een BESCHUTTE standplaats ergens tussen de -8 en -12 graden. Vruchten geven ze bij ons zelden omdat ze laat bloeien en er dan weinig bestuivende insecten rondvliegen. Bovendien moet na een succesvolle bestuiving de temperatuur voldoende hoog blijven zodat het vruchtje zich kan ontwikkelen.

De Japanse wolmispel is echter ook een mooie bladplant en daarom het aanplanten op een geschikte plek waard.

Binnenshuis zal een Japanse wolmispel het moeilijk hebben want de luchtvochtigheid is er te laag. Ze zijn buiten in een pot/kuip te houden maar moeten bij matige vorst naar binnen (koel en licht, dus niet een huiskamer) omdat anders de wortels bevriezen.

Buiten zullen ze een hoogte KUNNEN bereiken van 3 à 4 meter maar dan moeten we natuurlijk geen Elfstedenwinter krijgen want dan is het einde oefening.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 14 november 2024 - 19:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 5? (beveiligingscontrole) *