menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Honingzwam

Tuinvrouw01

Tuinvrouw01

Hoi, nieuw hier.
Sinds begin dit jaar sterven er langzaam enkele bomen af, soort Den.
Nu groeien er ineens in een snel tempo zwammen op.
Komt iemand deze bekent voor? Is dit de honingzwam?
We wonen in t centrum, met een flinke tuin. Waar komt dit vandaan?
Ik hoor graag wat we dienen te doen om onze tuin heel te houden.

Struiken & Bomen

zondag 3 november 2024 - 11:19
Tuinprins

Tuinprins

Dit ziet er uit als de gevreesde echte honingzwam (Armillaria mellea). Waren de paddenstoelen een paar weken geleden lichter van kleur?

Hoe de echte honingzwam in jullie tuin terecht is gekomen, is zo niet te zeggen. Meest waarschijnlijk is dat een spore van de honingzwam in de tuin terecht is gekomen en zich daar heeft kunnen vestigen. Paddenstoelen verspreiden zich d.m.v. sporen. Dit ziet eruit als stof en wordt door de bovengrondse paddenstoel uitgestoten. Vooral in een wat natuurlijk tuin of omgeving kan zich de sombere honingzwam vestigen, in een Vinex-tuintje zul je de sombere honingzwam zelden tegenkomen.

Heeft de honingzwam zich in de tuin gevestigd dan leeft deze aanvankelijk redelijk in symbiose met een boom. Als de boom de honingzwam op een gegeven moment niet meer van voldoende voedsel kan voorzien dan wordt de boom actief aangevallen door middel van rhizomorfen. Dit zijn zwarte schimmeldraden die in de regel onder de schors groeien en het hout aantasten. Meestal zijn het verzwakte bomen waar de sombere honingzwam bij toeslaat. In jullie geval betreft het zeer waarschijnlijk iets conifeer/den-achtigs. Deze hebben de afgelopen jaren flink geleden onder de droogte waardoor ze vatbaar werden voor allerlei aantastingen waaronder de honingzwam. Via de wortels van een door de honingzwam aangetaste boom gaat deze op zoek naar zijn volgende slachtoffer.

Tegen de echte honingzwam is weinig te doen. Het grootste gedeelte zit namelijk onder de grond en de paddenstoelen die je bovengronds ziet zijn slechts de bloeiwijze. Zelfs als je de stobbe laat verwijderen dan blijven er wortels van de boom achter waarom de honingzwam zit.

Een door de echte honingzwam aangetaste boom legt onvermijdelijk het loodje. Het is echter niet zo dat die onmiddelijk omwaait maar op termijn zal dat wel gebeuren. Het is daarom verstandig deze te laten kappen / rooien.

Om paniek te voorkomen: als de meeste bomen in de tuin in goede conditie verkeren dan zullen deze zeer waarschijnlijk niet ten prooi vallen aan de echte honingzwam. Het zijn vooral de zwakke broeders die slachtoffer worden. In diverse tuinen, bossen en arboreta is de echte honingzwam aanwezig en het is echt niet zo dat de bomen die daar staan onvermijdelijk ten prooi vallen aan de echte honingzwam. Helaas zorgt het weer van de afgelopen jaren voor een verminderde weerbaarheid bij de bomen waardoor ze kwetsbaarder zijn geworden voor allerlei aantastingen.

Zie ook:

https://www.tuindingen.nl/blog/bomen/de-honingzwam-gouden-gevaar-voor-je-bomen

Gegroet, de tuinprins
zondag 3 november 2024 - 18:26
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik sta er van te kijken dat honingzwam aanvankelijk in symbiose met de boom zou leven. Waar heb je dat vandaan?
Ik betwijfel ook dat het klopt dat je sombere honingzwam in vinex-tuinen zelden zou tegen komen.

Wat me bij de boom van de vraagsteller opvalt is dat ik geen wortelaanzetten zie, net alsof de bodem opgehoogd is rondom de boom,
maandag 4 november 2024 - 20:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).