Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb 3 leilinden, toen ik wat boomschors weg pakte (zat helemaal los) zag ik dat de stam helemaal vol zat met ongedierte. ook zag ik dat ze de binnenkant helemaal aan het opvreten waren.
Mijn vraag is dan ook hoe kan ik mijn 3 geliefde bomen redden
Die beestjes zijn niet het probleem. Er is iets aan de hand met de bomen waardoor de bast gedeeltelijk afsterft, en dan zijn er weer beestjes, zoals pissebedden, die dat rottende materiaal opvreten.
Begin eerst met te controleren of de bomen niet te diep geplant zijn. De eerste wortel moet (bijna) aan de oppervlakte zitten.
De bomen staan al meer dan 15 jaar de wortels zijn niet te diep, zoals ik het zie.
Kan het ook te maken hebben met mieren, daar zijn er heel van, heb al een paar keer
behandeld?
Mieren kunnen geen kwaad, hooguit beschermen ze de bladluizen die in de boom zouden kunnen zitten.
Er is iets anders aan de hand, een storende laag dieper in de grond, te natte grond in de afgelopen winter. Zoiets.
Je moet inderdaad de boom in zijn geheel bekijken. Met een detailfoto van afstervende schors kun je echt niet zeggen wat er aan de hand is. Wat je beschrijft is ook maar een symptoom van een ander probleem.