menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slaapbo- wanneer verspenen

ArneG

Tekst aangepast

ArneG

Goede avond allemaal,

Heeft er iemand ervaring met de perzische slaapboom? Ik heb enkele zaden laten ontkiemen. Als moestuinier denk ik dan onmiddellijk aan verspenen.
Heeft er iemand een indicatie vanaf welke lengte ik best naar grotere potten overschakel? Welke potgrond zou hier het meest geschikt voor zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Arne

Struiken & Bomen

dinsdag 15 oktober 2024 - 18:28
Tuinprins

Tuinprins

Op het verkeerde moment gezaaid. Nu zul je die zaailingen heel de winter binnen moeten houden en krijg je van die slappe slungels (binnen is de temperatuur hoog genoeg zodat die blijven groeien). Ook schimmelaantastingen zoals Botrytis liggen op de loer.

Als je ze nog niet verspeend hebt: kijken of je ze ergens koel maar wel met voldoende licht kunt plaatsen. Dan verspenen in het voorjaar.

Bij struiken/bomen zet ik die eerst in een P9 potje = bekende vierkante zwarte/grijze potje. Daarna, AFHANKELIJK VAN DE GROEI, gaan die naar een 2 of 3 liter pot. Ik kijk vooral naar het wortelgestel en niet naar de lengte van de plant. Als je zaailingen in een grote pot zet en die komen te nat te staan dan hebben de wortels te lijden.

Met Albizia heb ik nooit veel succes gehad. De planten groeiden te snel, kregen onvoldoende zijhout. In de winter vroor de kop eruit of deze stierf af omdat het hout in de herfst onvoldoende afharde waardoor je in de regel geen mooie boomvorm kreeg. Niet voor niets worden de meeste exemplaren die je hier ziet in Italië gekweekt en voor de verkoop naar de Lage Landen gebracht.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 17 oktober 2024 - 08:25
ArneG

ArneG

Dank je wel voor deze eerlijke boodschap!
Ik verplaatst ze alleszins naar een niet-verwarmde kamer, met voldoende daglicht.
donderdag 17 oktober 2024 - 19:56
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).