menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurwilg

Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Is er eigenlijk een verschil tussen de verschillende soorten en cultivars van treurwilg die in de handel worden aangeboden, of weten de boomkwekers/verkopers het zelf ook niet meer ?
Ik zou graag een treurwilg aanplanten maar geraak er niet wijs uit of de verschillende soorten/cultivars nu synoniemen zijn of niet, en of er een wezenlijk verschil is of niet ?
Alvast bedankt.
dinsdag 15 oktober 2024 - 15:01
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Echte treurwilg: Salix babylonica

Gele treurwilg: kruising tussen Salix alba en Salix babylonica. Latijnse naam: Salix x sepulcralis 'Chrysocoma'.

Tegenwoordig wordt Salix matsudana ook ingedeeld bij Salix babylonica. De kronkelwilg stond decennia lang bekend als Salix matsudana 'Tortuosa' maar heet bij veel botanici tegenwoordig Salix babylonica 'Tortuosa' (dus een cultivar van S. babylonica).


Gegroet, de tuinprins






dinsdag 15 oktober 2024 - 16:18
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Bedankt Tuinprins,

Salix alba Tristis is een synoniem voor S. Chrysocoma ?

Is er een reden om één te verkiezen boven de andere ?

Mvg
dinsdag 15 oktober 2024 - 18:34
Tuinprins

Tuinprins

Ja, is een synoniem. M.i. foutief omdat schietwilg (Salix alba) en treurwilg (Salix babylonica) toch 2 verschillende soorten zijn.

Salix x sepulcralis 'Chrysocoma' is in vergelijking met de gewone treurwilg iets mooier in de winter als de zon op de geelachtige takken schijnt. Dat vind ik althans, is natuurlijk subjectief.

Je moet er rekening mee houden dat de echte treurwilg op de lange termijn groot worden. Exemplaren die (sterk) gesnoeid worden om de omvang binnen de perken te houden vind ik er meestal niet mooi uitzien. Bij sterk gesnoeide exemplaren zie je regelmatig dat de nieuwe groei tijdens een zware onweersbui in de zomer of een winterstorm uitbreekt.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 17 oktober 2024 - 08:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).